sahabat ana!!

Wednesday, August 15, 2012

terlembut sudah!!


salam alaikum..


  ehem.. er.. blog.. awak marah kat saya ker sbb dah lame  tak jenguk awak? sori ea bloggy.. saya sibuk la wak.. bnyk bende kot nak kne buat.. trial nak kne ready.. (ok budak2 yang da abih trial x yah nak suka sangat la.. cet! :P) kerje2 amal kat sekolah belom berhenti.. ibu abah nak kne bagi happy.. nak sahur, berbuka, terawih lagi.. urusan ngan tuhan x selesai lagi.. so.. awak jgn marah  kat saya ea wak??

   krikit… krikit.. krikit..





  Mhahha.. apa la aku merepek pepagi celik nih..






  semalam, dengan jayanya aku telah memergikan diri aku ke rumah ustazah Ummi menumpang akak aku.. ( ini ayat BM, kalo buat dlm trial, maut kne bunuh aku ngan cikgu BM.. ) kami berbuka kat situ ngan beberapa org bekas pelajar STAM, solat terawih, moreh, dan sebagainya.. ok, dah mcm laporan la pulak..






hurm.. imam semalam, Abang Aswad..




   sedang die berdoa dan berdoa, aku terdengar die bace doa mcm kat bawah ini..




“ Ya Allah ya tuhan kami.. dengan berkat ramadán yang bakal pergi ini, kau lembutkanlah hati kami untuk menerima hidayanh mu..”




Disitulah minda aku yang imaginasinya setinggi langit ke 5 ni mula menerawang 
menembusi seluruh lapis kuih lapis yang baru aku makan tadi..




   sayunya ramadán nak pergi.. isk, isk.. :'(  inilah ramadán paling sekejap pernah aku rase.. itu satu.. satu lagi berkenaan doa abang aswad..


 


   hei.. korang percaya x? orang dulu2, bila berdoa, diorang sangat saintifik meh.. kenapa?





    tengok balek ayat yang aku warna kan merah kat doa abang aswad tadi.. Nampak?
kenapa kita minta lembut hati untuk terima hidayah?






tahukah anda?

1- kenapa dalam bilik kedap bunyi kat sekolah rendah dulu, cikgu2 korang letak bekas telur?
2- kenapa surau yang  x de permaidani, kedengaran lebih bising dari surau tanpa permaidani?
3- kenapa kite gua span kalo cuci pingan mangkuk kat dapur? (kalau korag cuci pinggan la..)
4- kenapa aku tanya korang semua bende alah nih? hahah




 hurm.. secara teorikalinya, bende2 lembut kebanyakanya menyerap.. dan bende2 keras, selalunya memantul.. betul x?


 




  x percaya?







  korang amik bantal busuk kat tepi korang tuh, korang hempuk kat adik korang.. ape reaksi die? kalo nak try kat mak yah korang pon ok jugak.. lepas tuh try pulak korang amik besi ke, kayu ke yang lebih keras dari bantal busuk korang tuh, korang hempuk kepala orang yang sama.. persoalannya, samakah reaksi mereka?




haha.. ok2.. jap, td tuh mengarut tau.. jgn buat.. cari nahas betul.. hurm..
korang try amik span, campak kat lantai.. then, korang amik kayu atau besi, campak kat latai.. span mesti x melantunkan?  ini kerana sifat lembut span tuh sebenarnya menyerap hentakan.. berbanding kayu yang lebih padu.. x berapa nak mnyerap la kata orang..







 

 sebab tuh, kita minta Allah lembutkan hati.. kerana sunnatullah nya, bende2 lembut ni mnyerap.. supaya senang kita menyerap hidayah yang Allah pancarkan kat hati.. dan supaya hidayah tuh x lari apabila terpantul dek hati kita yang keras nih..


ilahuna Allahua`lam (buat suara ustaz Razali.. har.. har.. har…)






qola Akh Sufi : doa merupakan antara senjata terhebat dunia.. sebab kekuatan doa boleh mengalahkan kekuatan gunung, besi, api, air, dan angin.. lagi2 lah bula ramdhan mulia ini, moh2 le kita bawak berdoa bnyk2 yer?  





oh yer.. kalo korang bace doa, try bace skali doa bawah nih.
 
.
“Allahumma taqabbal minna du`aana wa a`malana, wa solatana, wa rukua`na, wa sujudana, wa taabudana bebarkati anta rabbana wa nahnu i`badika”



atau maksudnya:





   “ ya Allah terimalah doa kami, dan amalan kami, solat kami, dan rukuk kami, dan sujud kami, dan pengabdian kami  dengan berkat kau tuhan kami dan kami hambamu..”  



ok?!  ;-)

1 comment:

  1. salam..nanti bagi gamba iftar mpp kat umah kau kt aku gune e-mail..tau.

    ReplyDelete