sahabat ana!!

Friday, August 17, 2012

lailatul qadari khairun mi alfi syahr..


salam alaikum.
  
  Ri.. minggu nih balek rabu kan?

aah.. ade kenapa?

baik PM ko yer? seronok die bg cuti..

huh ko.. bab cuti suke plak ko..

 hurm.. dah 24 ramdhan.. haih menyedihkan lagi tahun nih..

  erk.. what?? (sila buat muka pelik, pastu tgk kt cermin.. tq J )

ape? x bleh aku sedih ramdhan dah nak pergi?

herk.. x bergegar pulak bumi nih ko lafazkan perkataan tuh..

kuang ajarnya sahabatku ini ya Allah..

haha.. aku gurau la.. tp still masih aku pelik..

kenapa nya? ape yg pelik?

ko ckp td, menyedihkan LAGI? ape yg mnybabkan “lagi” tuh?    

hurm.. x dpt lagi lailatul qadar tahun nih..

eh2.. mane ko tau x dpt?

la.. da x dpt.. aku tau la..

hehe.. entahlah.. tapi, aku rase semua org bole jer dpt..

ha ? macam mana ?

buatlah mcm biase.. solat terawih kalo bole kasi full.. tahajjud, hajat, dan sebagainyalah pun..

aku dah buat! x dapat pun..

hei.. ape yang ko bayangkan bila dapat lailatul qadar tuh ?

herm.. akan datang malaikat bagi salam kat aku.. tgk kat luar pokok sujud.. air paip x bleh kluar sebab 
sungai beku.. pastu malaikat tuh akan senyum dan sampaika berita gembira kat aku.. ha..  x dpt pon!!

Oh mcm tuh pulak.. baik.. meh aku tnyer ko soklan ea? sapa yg kate bila ko dpt lailatul qadar tuh, akan jadi segala mcm bende yg ko ckp kat atas td.?

hurm.. entah.. tp aku bace buku die kate pokok sujud lah ape semua tuh..

haha.. ok.. aku x nak la sentuh betul atau x semua tuh.. tapi, x de pun penjelasan kat mane2 buku ilmiah, tanda2 kita dpt lailatul qadar..

tapi ramai ulama` cakap malam tuh akan turun malaikat dan malaikat akan pergi ke setiap rumah.. bg salam kat org beriman..

ok.. tuh betull.. tapi ade ke dia kate malaikat tuh menjelma dalam betuk orang, bagi salam depan2? kalau nabi Muhammad pun takut first time jumpa JIbril, x ka kita berani kot..

abihtu mcm mane nak tau malaikat bagi salam ke x?

kate Syeikh Abdul Qadir Al-jailani.. “Tiga tanda orang yang mendapat ucapan salam malaikat, iaitu bulu roma meremang, mengalir air mata jernih dan hati berasa tenang sekali.
\
huh…tuh pun aku x dpt..

hei.. releks la.. tapi apa yg cuba aku ckp kt ko nih adalah, bila kita buat ibadah, dan kena pulak dengan lailatul qadar.. jgn bimbang.. itulah yg sememangnya patut.. bukan tunggu malaikat masuk umah..

hoo.. yer ke ? so, insya Allah dapat lah pahal lebih dari seribu bulan aku nih ?

Insya Allah.. tpi dngn syarat kene buat la ibadat nya.. kene kat lailatul qadar tuh, syok ar !!

akh sufi kate : terkadang, ganjaran yang Allah bagi, x mcm ape yg kita bayangkan.. sbb bayangan mausia terllau pendek.. nikmat Allah tuh terlalu tinggi !! so, kalo nk lailatul qadar, just teruskan ibadat.. walaupun x nampak mcm dpt, tp sebenarnya, kalau tiap malam ramdham kita buat ibadat, insya Allah kene..


 erk.. walaupu ramadhan dah nak abih, dan semalam pun da berlangsung nya terawih terakhir, jgn sampai ibadat tertinggal !


bubye ramdhan.. welcome syawal.. 


selamat hari raya !!

No comments:

Post a Comment