sahabat ana!!

Thursday, March 28, 2013

hati2 yer hati?





salam alaikum..




          dan ya.. hari tuh berlalu.. penantian yang menyeksekan jiwa raga serta usus dan perut, jantung, paru paru dan juga pundi2 badan aku, telah pun berakhir.. bebas lah kami budak2 yang amik spm tahun lepas dari menantikan ketidak tahuan dan ketidak pastian keputusan periksa tuh..
 





hari yang mana aku tidur malamnya dengan langsung tak teringat esok akan amik result spm.. hari yang mana sebelum amik result tuh, sempat aku tebas semak2 tepi rumah sbb ibu nak tanam bunga kantan, hari yang mane aku jumpe mukmin setelah lama naga aku tak jumpe beliau tuh.. serta hari yang mana aku bangun paginya, tanpa aku tahu hari tuh akan jadi sejarah besau dalam hidup nih.. (sejarah apa? sejarah BESAR..)







   sume hari2 tuh dah berlalu.. berjumpenya kitorang kat sekolah bersama iringan harapan pun dah habis.. result dah diketahui.. tiada lagi misteri, simpati, harapan tinggi, juga roti..(amende aku cakap nih?)  segala usaha, doa, tawakal sudah pun berakhir.. bermulalah fasa syukur dan redha..






haaa.. Nampak? intro je dah 3 perenggan.. haha. almaklum dah lama x menaip., hurm..  amik result itu hari menyaksikan macam2 reaksi, emosi, inkarnasi (apabende tuh?), potensi, serta imaginasi..  haha.. maka aku tak terlepas.. turut sama dibuai dan dibaur perasaan yang bermacam masa hari tuh..





   so, result aku berapa? hurm.. x perlu cerita lah kot kat sini.. walaupun aku pasti ada yang dah tahu result tuh, tp cukupla sekadar aku bagitau keputusan tuh dah cukup melonjakkan diri aku keluar dewan sambil menalipon mak aku.. yang mna mak aku jugak la yang kemudian nya menjerit gembira mengucap “subhanallah” .





keputusan yang langsung jauh dari jangkaan.. makanya terpaksa lah aku meredhakan janggut ciput kat bawah dagu aku nih untuk di cukur oleh kawan2 aku.. atas sebab aku dah bernazar kat tuhan kalau Allah tentukan bilangan A aku lebih tinggi dari 8, maka akan aku redhakan janggut ini dicukur oleh diorang.. ( but janggut, ILOVEYOU! haha.. gedik2 pulak aku..)





selepas result nih dah terkeluar, maka percayalah, akan timbul dugaan baru dari ALLAH.. tahukah korang,sungguh  hidup ni x kan terlepas dari dugaan Allah tuh? start kita bangun pagi, Allah duga kita nih syukur atau x.. ingat kat siapa dulu? sampai lah kita tidur nanti malam.. kita ingat lagi x kat Allah..

  


sebab tulah, bila orang bertanya pasal result spm, maka dalam hati nih ada eloknya kita ingat dulu, ni semua ujian tuhan.. tak kira result tuh tinggi ke, rendah ke, sebab yang pasti, semua tuh dari Allah, dan Allah berhak tarik balik bila2 dia suka.. DIA lah yang maha meninggikan, dan merendahkan, ikot suka dan kehedak DIA.




pernah dengar kan?
“ ramai boleh sabar bila kene musibah.. tapi berapa ramai boleh bersyukur bila dapat nikmat?”
(credit to : kakak tiqa)












dan juga


“if you can`t be grateful for small things, you can`t never be grateful for big things”




   so, balek je dari sekolah, bila jumpe dengan org2, bertanya la mereka2 tuh apa hal keadaan keputusan SPM tuh.. dan menjawabla aku sejujurnya.. cehwahnyer ayat.. haha. dan, mulalah pujian datang berhamburan kedalam telinga yang mana effectnya bukan saja pada muka yg kian memerah, tapi juga pada hati yang makin lama makin mengembang..




     so tak hairan lah nabi pernah melotar pasir dekat org yg terlalu memuji nabi.. sbb kadang2 pujian tuh boleh merutuhkan iman.. menaikkan riak, dan menternak bongkak..



    dan saat inilah aku teringat,

 “ dan janganlah kamu memalingkan wajahmu dari manusia (kerana sombong) da janganlah kamu berjalan di muke bumi dengan angkuh.. sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang orang sombong dan membangga diri”
(luqman : 18)






     maka disaat tengah naik mcm nih la, adalah amat penting kita menjaga apa yang terlintas dihati, men delete terus bius2 bongkak, tinggi diri, ujub serta rasa hebat dari masuk ke dalam hati.. .. tirulah sahabat2 nabi ketika memenangi badar.. yang dibesarkan bukan lah diri sendri, tapi ALLAH.. JAGALAH hati sendiri





 “….. sesungguhnya ALLAH amat mengetahui SEGALA ISI HATI.”
(luqman : 23)





   tapi hairi, ko pernah cakap hati tuh ALLAH yang kawal.. so, bukankah Allah sendiri yang akan jaga hati tuh?
 



 ya betul.. tapi konsep nya adalah sama dengan rizqi.. mmg Allah yang pegang, tapi mencari rezki tu wajib.. macam jodoh, semua ditangan tuhan, tapi mencari jodoh juga perlu.. Allah x ubah kalo diri sendiri x de usaha nak berubah.. kan3?



\\\



tahu kah korang? hati kita nih iabarat rumah yang penuh dengan harta bende dan pahala.. (house of  luxury) ianya Allah bagi supaya kita jaga.. kalo Allah suruh jaga, maksudnya akan ada yang cuba menceroboh dan mencuri sehingga ianya dicemari.. itulah syaitan..



   pencuri kalo nak masuk satu rumah, diorang akan buat survey kat mana kelemahan satu rumah tuh.. diorang akan perhatikan sampai orang rumah tuh lalai.. bila ruang terbuka, BUUUMMM.. diorang masuk, rosakkan isi, mencuri mana patut, mencemar mana boleh, memperkosa kehormatan.






   jadi menjadi kewajipan kan kita jaga hati yang Allah bagi nih yang serba kaya dengan kebaikan, dari di pecah masuk oleh pencuri bernama syaitan, dan juga pembelot bernama nafsu..







akh sufi : hati2 yer hati? jangan sampai mati. hati2 yer hati? jangan sampai tergadai diri. hati2 yer hati? pinjaman dunia takkan abadi.. hati2 yer hati? jangan leka dari ilahi..




tahiah, serta mabruk ( x sama ke?) aku ucapkan pada kawan2 sebaya aku.. kerana telah Berjaya melepasi ujian dunia yang Allah readykan utuk kita..



perjuangan kita belum selesai.. perjuangan kita belum selesai.. perjuangan kita belum selesai..
(credit to : DR. Mahathir Mohammed)

No comments:

Post a Comment