sahabat ana!!

Friday, November 19, 2010

Kita adalah kita!!

..menjadi diri ini..

Salam alaikum.. Telah ditakdirkan tuhan, satu hari seorang pengangkut batu mencari rezekinya. bertemankan penukul dan beberapa peralatannya.. kerjanya adalah, memecahkan batu digunung berdekatan.. kemudian dibawa pulang ke pasar untuk diberi kepada seorang peniaga..

camni la agaknyer gunung tuh.

bertahun die melakukan kerja tu, terasa dalam dirinya untuk mengadu kepada tuhan tentang nasibnya yang susah..lalu katanya : “ya tuhan.. apa nasib hambamu ini? Berpenat lelah menjadi kuli pada orang lain.. makan x cukup.. serba kurang.. belum pernah aku menjadi orang penting.. belum pernah kau jadikan aku kuat atas golongan lain. kenapa kau cipta aku sebagai manusia tuhan?? Kenapa??”

Die mula terfikir.. kalau lah tuhan jadikan aku sesuatu yang lain.. mungkin aku akan jd seorang yang hebat.. Kemudian, terlihatlah die seekor helang terbang.. juga sama sepertinya, mencari rezeki..

“ Kenapa tidak kau jadikan aku burung helang yang gagah terbang dengan megah?”

kemudian, burung tersebut tenggelam didalm kepulan awan.. hmm.. terfikir olehnya.. helang sudah dikalahkan awan..

"Oh, tidak.. mngapa tidak kau jadikan aku sebagai awan yang mampu menenggelamkan helang?"

Kemudian awan tersebut berarak ditiup hembusan angin.. sampai lah pada permukaan gunung, maka terbelahlah kepulan awan tadi.. fikirnya lagi, oh yer.. gunung lebih kuat.. membelah awan..

"Oh tuhan, kan lebih elok kau jadikan aku gunung yang…"

Tiba2 terdetus difikirannya.. tersenyum dia.. lantas die berhenti mngeluh dan terus melakukan kerjenye dengan lebih semangat.. semangat dari tuhan!

Die lebih hebat dari gunung/.. die sendiri sedang membelah gunung!! Jadi die sudah tahu penyelesaian nya.. dia hanya perlu MENJADI DIRINYA untuk menjadi hebat!!

Jadilah apa yang tuhan suka untuk kita jadi..

diberi kita akal bukan hanya untuk tawakal..

diberi kekuatan, bukan untuk dikesalkan..

setiap orang diberi rezekinya sendiri.. cume ianya sedang bersembunyi.. carilah!! Dan bersyukurlah dengan apa yang kita lakukan.. jika kita tak jadi diri kita, siapa lagi akan jadi diri kita?? Lakukanlah segalanya, selagi tuhan ske!!

No comments:

Post a Comment