sahabat ana!!

Sunday, December 5, 2010

setianya die!


Salam alaikum..

Cerita pertama..

Seorang lelaki berjalan menuju stesen keretapi yg x jauh dari rumahnyer bersama rakan baik nyer, seekor anjing! Sampai nyer di stesen, lelaki tersebut meninggalkan kawan baik nyer, dan berjanji akan pulang esoknye..

Esoknye, seawal pukul 5.00 pagi, anjing tersebut berjalan ke stesen keratapi, menunggu kepulangan tuannya dengan penuh setia.. malangnyer, dari pagi sampai kepetang tuan nye tidak juga pulang.. lalu die pon pulang ke rumah..

Esoknye, dia dtg dengan lebih awal, seawal pukul 4.00 pagi, die sudah sampai menunggu untuk menyambut tuannye itu.. juga seperti semalam, tuannye masih belum pulang..

Kejadian tersebut berulang beberapa kali..

Akhirnye anjing tersebut hanya menunggu tempat yg biase keretapi berenti.. tidak pulang selama berhari-hari.. badannye mula lemah.. tiada makanan yg dpt di alas buat perutnye.. die sanggup tunggu, semata-mata untuk menyambut kepulangan tuannya.. setiap kali pintu keratapi terbuka, dia bangkit melihat.. tapi hampa..

Hari berganti hari, minggu berganti minggu.. si anjing masih disitu.. menunggu betul2 didepan tempat biase pintu keretapi terbuka.. akhirnye, di takdirkan tuhan, anjing tersebut mati di tempat biase dia menunggu..

Beberapa tahun kemudian, tersebar cerita, tuan milik kepada anjing tersebut sebenarnya telah mati dalam perjalanan nye pada hari pertama..

Motif cerita: sejauh mana kesetian kita pada tuan teragung kita iaitu TUHAN, berbanding ANJING yg setia menunggu tuannya walau pun hanya diberi makan diluar rumah dan diberi rumah yg hanya boleh digelar pondok.. tidakkah kurnian tuhan jauh lebih bnyk pada kita?

..Wallahu a`lam..

No comments:

Post a Comment