sahabat ana!!

Sunday, November 28, 2010

di pondok kecil..

..Salam alaikum..

di sebuah pondok kecil,

“tuan guru, selama ini tuan guru menzalimi kami! Tuan guru berat sebelah! Sayang sgt tuan guru dengan si sufí.. apa kurangnyer kami ni?” luahan hati seorang murid yg mewakili lebih ramai murid yg menyimpan perasaan sakit bercampur darah.. hmm.. tuan guru mereka bagaikan sngaja melebihi si sufí,, ini tidak adil!

Si guru hanya merenung semula anak muridnya itu dengan tenang.. hizbur.. anak murid nya yang aktif dan selalu ingin kan perhatian.. argh, sudah lama rasenyer die menyimpan perasaan sebegitu..

lama kelamaan, si guru mula dihampiri lebih ramai pelajar.. bersetuju dengan luah hati si hizbur.. hmm..

“Terangkan pada kami tuan guru, apa lebihnya sufí? Kami lebih awal masuk pondok ini dari die, bahkan lebih bnyk mnghafal dari die.. kenapa die menjadi kesayangan tuan guru?” tanya si fadhil pula..

Si guru masih kekal.. tenang saje.. ah, itu lah yg ana cari selama ini.. TENANG! Si guru memikirkan jalan sesuai.. yer, die sendiri mengakui, sayangnya lebih kepada si sufi.. walau die nampak lurus.. tapi penuh dengan bakat dan minat.. dan Ada satu yang membezakan die dengan yg lain.. sesuatu!

“Baiklah.. hizbur,fadhil, kamu ikut aku petang ini.. bawak sufi bersama.. Ada sesuatu yg kamu semua perlu pelajari..” fadhil dan hizbur mengangguk.. taat.. mereka mmg tau, gurunya itu sayang benar pada sufi.. jadi, ingin mereka buang sifat itu pada gurunya.. mereka ingin menandingi sufi!

Petang nyer..

“Tuan guru, mengapa dibawa kami ni di bukit berbatu ni? Perlukah sampai disini pengajrannya?” Si guru hanya mendiamkan diri.. “baiklah,kamu nampak batu hitam ni?” Si guru menuding Jarí pada sebuah batu, besar hitam dan tersangat berat.. Hizbur, fadhil dan sufi, kesemuanya mengangguk.. masih dapat melihat..

“Hizbur, kamu tolak batu ni sampai bawah.” hizbur kehairanan.. “tuan guru, batu sebesar ini memerlukan usaha sebanyak 10 org lelaki.. tak terdaya saya..” tuan guru kemudian tersenyum.. “tak pe lah.. mungkin benar, kau x mampu..”

“Baiklah fadhli, giliran kau pula..” fadhli mendekati batu itu.. ditolak sekuat tenaga.. seinci pun x beranjak.. lalu fadhli menghadap gurunya..” maafkan saya tuan guru.. x termampu saya menolak batu ni.. berat yg amat..” sekali lagi gurunye tersenyum.. "tak pelah, mungkin benar, kau x ade daye.”

« Sufi, tunjkkan apa yang kau boleh.. tolak batu itu..” sufi berfikir sebentar.. dia meminta izin sebentar kembali ke pondok.. kehairanan hizbur dan fadhli.. apa La yg ingin dilakukan dek kawannya ni.. sufi kembali dengan satu tong..

Dilumurlah batu dan jalan yang bakal dilalui dengan isi tong tadi.. makin kehairanan sahabat2 nye itu.. tapi selepas beberapa lama, maka sufí menolak jatuh batu tersebut dengan senang sambil bersyukur.. bertambah pelik wal ajaib la sahabtnye.. x terfikir pula..

Lalu si guru mengucap tahniah pada sufí.. tersenyum bangge dengan wajah tuanya.. di beritakan pada dua anak muridnye, “hizbur, sebab pertama aku menyayangi sufí, kerana die tidak pernah menyerah sebelum mencube… kau sudah kalah dengan fadhli pun.. berusahalah, jgn dilihat negatifnya.. kerana kalo negatif saje yg kao nampak, maka sudah tentu ketika kau kecil dulu, kau melihat al quran satu yang mustahil di hadam..ianya tebal, dan menghafal serta menghafaz nye sgt memrlukan masa, tetapi ketika itu, fikiranmu positif! berubah, dan beribadah dengan ikhlas..”

“Fadhli, ak cukop bangge dengan engkau.. kau seorang yang sgt positif.. cumenyer kau perlu bijak dalam menyelesaikan sesuatu masalah.. gunekan segala yang ade.. insya Allah..kau pasti berjaya.. lagi satu, ikhlas dlm beribadah!>

Mereka kemudiannya pulang semula ke pondok madrasah.. dengan rasa kagum dan memahami, mengapa selama ini gurunye sebegitu.. mereka faham!

Pengajarannya? Kite pikir same2!

Wallahua`lam..

No comments:

Post a Comment