sahabat ana!!

Thursday, November 25, 2010

~tuhan~

Allah siape?

Salam alaikum..

Sepasang kembar comel datang menemui ibunya yang sedang leka menonton T.V., dlm benak mereka tersimpan satu hasrat untuk bertanya sesuatu yg penting..

mereka lantas bertanya, “mama, Allah tu apa?”.. si ibu terkedu seketika.. merenung anak kembarnye.. “mane Daniel ngan Asyraf dengar tu?”.. “dari dalam TV.. Ada orang tadah tangan mcm minx sedekah, lps tu sebut Allah tu bnyk kali..”

Si ibu berfikir, ape jawapan yang sesuai yer?? Memandangkan dia pun sudah lame lupe dengan perkataan itu.. sudah 15 tahun die melupakan apa2 berkaitan islam.. semata-mata kerana katanya islam memundurkan fikiran.. merosakkan tamadun, dan bermacam2 hujjah jahiliyyah difikirkan buat menjatuhkan islam…

‘ dulu ibu selalu juga dengar nme tuh.. nenek kamu kate itulah nme tuhan kita’ jawap si ibu sambil berfikir.. ‘tapi mama x percaya sumer tu..’ si kembar kehairanan.. pelik.. “kenapa mama x percaya?” “mama percaya, Allah tu wujud, tapi kllau kite terlalu bergantung dan percaya pada die, kite takkan maju, kite takkan kaye mcm sekarang..”

“mama, bukan tuhan ke yg bg makan kat kite, yg bagi udara, yg tolong kita setiap masa?” tanya Daniel.. “ mane kau tahu?” tanya si kembar sorang lagi.. ‘bce dlm perpustakaan’.. si ibu sekali lagi buntu.. apa yang dikatan danielnye itu mengingatkan die pada emaknya yang bergelar ustazah dulu.. itulah yg diajar oleh mak nye dulu..

Nak tak nak, die kene la mengaku..“betol lah tu, tapi x perlulah terlalu percaya semua bende tu.. hiduplah mcm hidup ni kita yg punyer.. kan enjoy..”

hmm.. si kembar beredar.. berfikir dengan fikiran masing2..

20 tahun berlalu..

“hello, Asyraf.. baliklah nak.. mama sakit ni..” apa jawap si anak? ‘ mama, saya sibuk ni.. mama panggil je la doktor mne2… sibuk lah !!’ jawap si anak yang mula melupakan tuhan sebagai mana saranan mamanye.. fikirnye, memanglah mama yang lahirkan aku, yg susukan aku, yang sayangi aku selma ni, tapi kalau ak terlalu fikirkan die, mcm mane aku nak maju.. macam mane aku nak kaye mcm ni..

Macam pernah dengar ayat tu kan ?

“salam alaikum, mama sakit yer? Ni Daniel dtg.. tunggu jap yer ma.” Itu jawapan dari daniel, anak yang selepas disarankan oleh ibunya untuk melupakan tuhan, lantas berfikir lebih untuk mengenal tuhan.. fikirnya, mane lah boleh ak lupakan mama yang lahirkan aku,susukan aku, sayangi aku selama ni.. binatang pon ingt kat mak ayah die.. bahkan sebab die lahirkan akulah aku dpt jadi kaye camni..

Dua jawapan berlainan dari sepasang kembar, yang mendengar jwapan yang sama dari ibunya 2o tahun lalu.. apa rasenyer si mama.. ?? marah ke gembira ?? sedih atau suke ?/

Bnyk pengajran sebenarnya dlm cerita ni, jom kita cari!

.. Wallahu a`lam..

No comments:

Post a Comment