sahabat ana!!

Saturday, November 26, 2011

hijrah ke mane?

salam alaikum..

Pagi td lepas ak bngun subuh dikejut oleh ibu, aku dikejutkan dengan satu berita. Korang tau apakah beritanya itu? Ak kne ikot abah pg Pahang.. lpas solat ak berlari lari anak mcm siti hajar mencarik brg keperluan (mcm mane siti hajar lari?)

Apa yg aku buat kt phg bukan aim cerite ak.. jdi ak x cerite yer? Korang nk tau gak ke? Tnyer je la kt fb.. maleh la nk taip.. haha.. ok.. yg cube ak sampaikan adalah..

Perjalanan pulang.. ak x dpt pergi masjid bce doa akhir taun dengan awal taun sbb ak dekat dlm kete.. tp apa yg aku nampak dlm perjalanan la membuat ak terdetik menaip keyboard lappy kakak ak nih,.

Dekat pahang gereja, kuil hindu, surau dekat.. korang tau ak nampak ap ? meriah gile.. tp bukan surau.. tempat tuhan india dan tuhan org kristian ni yg penuh.. ak dengar cerita org kristian pergi gereja hari ahad.. tp knape mlm sabtu ni da penuh? Jap aku konpius.. ini tahun baru islam kan? Jd ak pon gerak tngok masjid.. dan disitu la ak tngok ramai org islam.. tp bukan kt masjid.. kt warung depan masijd..

Jadi ak terkiok skejap otak aku.. mcm mane penentang islam menyambut perayaan ini? Mal hijrah.. byangkan santa claus melaungkan « hohoho.. selamat hijrah.. »

Kite marah kalo ad org bine rumah ibadat hindu walaupon kt situ melayu je ramai.. tp kite ad masjid x pernah nk gne.. kite marah proses kritianisasi berlaku, tp proses menaik taraf org islam dan islamisasi kite x wujodkan.. knape ?>

Ya aku tau, diorang bukan meraikan perayaan tuh.. tp knape diorang cube mendekatkan diri pada tuhan die pada tarikh mulia bg kite pdahal kite yg mmg islam makin jauh dr Allah ? eh aku x phm la… (jgn emo hairi..)

Akh sufi : pernah sekali seorang general yahudi menjerit lantang pada tenteranye.. " bersuka rialah sementara muslim tidak memenuhi masjid pd waktu subuh seperti mereka memenuhinya pada solat jumaat.. kerne jike itu terjadi kite pastinyer akan kalah.. " agak2 bile islam nk menang kalo generasi mcm kite nih yg wujod sebagai ganti generasi salahudin ?

No comments:

Post a Comment