sahabat ana!!

Wednesday, December 7, 2011

jgn cerite psl lesen!




Salam alaikum..

Cuti sekolah ni ramai ler yang da start amik lesen.. asal jumpe aku je tunjuk lessen. Cis! Ingat aku x leh amik lessen ke? Er.. mmg abah x bg dlu amik lessen.. aku pon malas minx.. x akan dapat! Hurm.. jadi mereka2 ni sumer da mule la berlayar sane sni.. ak yg tngok ibarat dihine.. mcm diorang naik motor sambil melayang2kan lessen pada aku.. haha..


Tapi, makin aku tengok diorang, makin risau.. kluar kt surat kabar mcm cerite.. budak2 besar aku nih da kne tangkap merempit la, kongsi gelap la. Startnyer dr apa? MOTOR! Aku bukan la jeles x dpt naek motor.. er, naek bole je.. tp x bleh bwk moto la.. haha.. Cuma, x kan la kite yg masih lagi x mampu bayar zakat nih (simbolik utk belom mampu hidup sendri.. hihi) da nak mule tunjuk gelapnyer hati kite?


vs


Tahu x? sebenarnye, apa yang patot diajar pada anak2 muda mcm kami nih bukan hanya BAGAIMANA menunggang motosikal.. tapi ARAH dan ADAB bile bermotosikal. Supaya kami selamat menunggang, selamat sampai, selamat jugak diri sendri.. dan mungkin juga sebab sumer tuh dilakukan..

Dan tahu x? Allah tiba mengilhamkan aku seperti fashri asip ilham.. eh.. apa aku mngarut nih? Ok start balek ea? Allah ttibe mengilhamkan aku utk mengkiaskan apa yg aku fikir td dengan islam..

Anak2 kecik sepatotnyer didik bukan hanya utk melakukan apa yang org islam lakukan.. tp kenapa dan kemana arah tujunya.. anak2 mungkin di ajar berwuduk, tapi mungkin mereka x tahu kenapa.. kite yg jd abg, atau ayah besar2 nanti (er, jauh x aku fikir?) kne la praktikkan sumer nih..

maksud saya.. agame itu bukan hanya perlu tahu mcm mane mempraktikkannnyer, ttapi perlu kite yakin tjuan asal kite beragama.. kallau tidak jadilah orang yg berhelmt tapi x diketatkan.. ianya seperti orang bertudung, tapi x tutup aurat.. due2 x slamat... ataupon berhelmet hanya didepan polis.. die x takut kselamtan diri.. ianya diibaratkan bertudung labuh hanya disekolah..

icht! hairi x adil2! kenapa asyik tudung? x adil nih! orang perempuan je kene.. baik.. saya gunakan pulak contoh llaki yg berkopiah.. ada je kes org berkopiah ttapi menghine org lain.. x kene tempat tuh.. er.. fhm la yer qiasnyer?

Akh sufi kate : maaf yer.. post kali ini agak kurang lazat dibace lantaran idea yg kurang terlontar.. haha.. cume pengajarannya.. jgn jadi mat rempit! Eh.. salah2.. pengajarannya adalah, didiklah org dibawah kite agar melakukan sesuatu dengan yakin.. bukan dengan ikot2.. fhm kan?

Owh yer kwn.. ada satu name yg tersebut dekat post nih.. asip! FASHRI ASIP ILHAM.. kawan aku nih! Aku nih rendah sikit je dr die.. tp aku tinggi gile!.. haha.. x de la.. die ni hebat dlm memimpin.. hensem plak uh.. korang nak tngok die? Err.. imean, nk tngok blog die? Tekan name FASHRI ASIP ILHAM nih!

3 comments: