sahabat ana!!

Thursday, January 26, 2012

meniru!!


Salam alaikum..

Korang pernah tengok cermin? Ad pencuci muka? Ada krim penjaga muka semua? Ada? Dan pernah x korang dengar kawan korang ckp “ eh, ko perasan x muke kau mcm artist tuh la..”.. pernah? Tapi biasanya kalo kawan2 korang takot korang perasan, die x ckp la. Haha. Penah?

Sepanjang hidup aku, ada beberapa orang di katakan muke aku same dengan diorang. Antaranya:

1- Mase aku baby, diorang kate muke aku macam comel. Mcm je ea? hahah

2- mukhsin. Atau name sebenar beliau Syafie Naswib.

3- Rosyam nor. Paling unbelieveable haha.

Ada jugak orang same kan muke aku dengan haiwan2 comel. Mcm monyet, tapi disebabkan x logic dan x munasabah, aku x masukkan dalam senarai. Haha.

Well, kebanyakan kite cube menyamakan diri dengan orang yang kite rase hebat. Sebagai contoh, mat luthfi dalam video terbaru die (LALANG), pernah kate muke die macam lee minho. Sorang yang aku x kenal. Tapi mungkin cukup dikenali budak2 korea bermuka melayu kt skolah2. X kire laki ke perempuan.


ade mcm same ke?


Dan realitinya, kite semua cube mengaitkan diri kite dengan orang2 hebat dalam semua sudut yang boleh disamakan. Ada yang akan kate, rambut same. Hidungnya same. Janggut same. Or paling tak, stoking same. (ade ke?) dan terkadang kalo da obsess, seseorang tu bole jadi gile hanya dengan sebab berusaha nak tiru orang laen.

Persoalannya, perlu ke same?

“hei! Aku punyer suke la. Aku yang nak same. Ko saket ke aku same dengan die?”

x. mmg x saket. Aku just bertanya. Perlu ke? Tak per biar aku jwb. Perlu jugak kadang2.ikot keadaan la. Dengan meniru orang yang da hebat, mungkin kita ikot same hebat. Ye x?

ade orang pernah tanyer aku bile die pakai kasut but die, “macam beckham x?” lalu dengan jujur aku jwb “tak..” haha.. bukan aku x nak jage hati, tapi da x same langsung! Tipoo pon buat ape? Bukan setakat x same rupe. Care maen pon hancur. (alah hairi, kop on bukan boleh maen bola pon!) x kesa la. Aku mmg x minat bola. haha

Tapi kite selalu tersilap pandang.. apa yang perlu kite tiru pada orang laen sebenarnya?gaya rambut ke? Gaya pakaian? Bau stoking?

Aku cadangkan la, try cbe kembali kepada aa yang islam punyer alternative. Allah tahu kite ni suke mniru. Jadi die sediakan alternative.

“Sesungguhnya bagi kamu, pada diri rasulullah itu, contoh ikutan terbaek.”

Ada yang nak tiru rasullulah, berjanggut serban, tapi hatinya x menjurus kepada meniru dalaman nabi Muhammad. Salah ke nak bela janggut, pakai serban jubah macam rasullulah? That's not the question la kawan. Kalo luarnya meniru rasullulah, dalaman nya macam iblis, x ke mcm munafiq tu kawan?

Akh sufi: meniru dalam sekolah selalunya salah. Tapi kat dunia luar, kekadang meniru yang abek tu bagus bro. Tiru lah falsafahnya kawan. Fizkalnya laen cerita. Maksud aku, jadikan hati kite sebaek orang laen, fizikal kita biar kite jadi diri kita sendri! Apapon, betol ke aku mcm rosyam nor? Mhahah! Ok gurau. sebenarnya due2 org tu x same dengan aku!


oh yer pesanan buat anda yang tengah jage arep yang demam. saje la tuh nak tiru gaye isteri mithali. ( kepada yang x phm, jgn ulang bace ayat nih.. anda akan terus x phm.. :) )

7 comments:

  1. wuhooo !! ade matlutfi :) bahahahhahaa !!
    muke kauu siyes macam mukhsin tuhh wehh ! tak tipoo . hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. rosyam nor x same lgsong..p bak kate teyka,ade la same sikit ngn mukhsin tu..haha..ko jgn nak kembang2 lak..:P

      Delete
  2. saya terangkan semula ya? orang yang kate same. saye x kate.. haha.. tapi seriusly aku x ske langsung di samakan dengan si mukhsin.. x suke3!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak suke pon dah same nak buad camner . hang tak boleh terima hakikat ka ? bak kate matluthfi laa . bhahahah !!

      Delete
  3. klon rosyam nor pernah masuk youtube kan ? (hairi) hahahahahahahahaahha :D

    ReplyDelete
  4. fizikal mungkin same tapi hati pasti berbeza...
    tol x?

    ReplyDelete