sahabat ana!!

Monday, February 6, 2012

Gaviscon!

As Salam alaikum

Satu ketika, bile aku tengok orang lain dlm mpp lagi hebat dari aku, aku rase sakit.. aku cube hilangkan, tapi ia datang selalu.. pangkal hati aku sakit! Aku rase mcm x kene.. badan x boleh duduk diam.

Jadi sekadar untuk melepaskan apa yg terbuku kat dlm hati, aku cerita kat member mpp aku.. tahu ape kate die?

“ri.. penyakit tuh kene kat semua orang ri.. ko kene kuat mujahadah plus sabar sikit..”

Hurm.. aku lega dapat nasihat sikit.. tapi still belom kuat rasenyer tuh.. ape aku buat? Aku wudhuk, aku jumpe Allah.. aku bace surat cinta dari Die, quran.. tahu ape Die kate yang buat aku mula mujahadah dari hari tuh?

Allah berfirman tentang orang munafik,

"dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta." (al-Baqarah; 10)

Yup.. bile ayat ni kene kat batang hidung sendiri, aku tahu aku kene penyakit nih.. dan semua orang kene! Semua orang aka nada sedikit cemburu or iri hati dalam hati.. bile bende nih jadi penyakit, bahaya lah die.. tahu ape kite kene buat? KAWAL!

Kalo penyakit kenapa Allah bagi kat semua? Hei! Tahu x, when someone ade cemburur dalam hati, ada dua kemungkinan yang bakal jadi.. tahu?

1- Cemburu nil ah yang akan member tekanan yg akan membuatkan otak tertekan dan jiwa tertekan.. lalu dari nikahnya tekanan jiwa dan otak tu lah lahirnya HASAD DENGKI..

2- Cemburu yang satu lagi ni juga member pressure atau tekanan.. tapi bukan melahirkan hasad, ianya melahirkan USAHA untuk terus bersaing sihat..

"a life without pressure is like a rocket wihout launcher.. "

Sape yg kate nih? Saye kate.. ilham dari Allah.. salah tolong tegur yer?!

Tapi, kalau hati kite tetap sakit? Maksudnya, mungkin bukan hanya hasad, tapi kesedihan melampau, rase x tenang, macam mane? Haha.. ini ada ubat untuk hati anda..

Anda ada dua pilihan, guna care pertama yang cepat tapi x berkesan, atau care kedua yang lambat sikit tapi surely berkesan.. apa carenye?

Care pertama (saranan doctor):

Minumlah gaviscon!

Haha.. care kedua..

Ubat hati dalam islam (saranan ustaz):

1- Bace quran dan maknanya

2- Dirikan solat malam

3- Zikir malam

4- Banyakkan puasa

5- Berkumpul dengan orang soleh

Qola akh sufi: penyakit pasti ada punca. Penyakit pasti ada ubat. Cari.. dari mana? Dari yg cipta penyakit. Dengan care tuh, kite dpt jadi doctor tanpa klinik. Doctor tanpa ijazah. Doctor tanpa panggilan. Tapi tetap boleh menyembuhkan!

No comments:

Post a Comment