sahabat ana!!

Friday, March 16, 2012

judging a car by its driver!

Salam alaikum.

Hei! Kakak saya balek! So? Erk.. takdela saje je nak bitau. Dapat ler aku mengupdate blog ni! Mhaha.. dan blog satu lagi tuh. Lagi lame x update. Baru lepas update ! ok2 hairi. Enough with that. Skunk. Back to this blog ! citer apa post nih ?

Sape teringin nak naik kereta? kalo la aku boleh, aku x mo kereta dulu, aku nk try motor dulu. Ni motor pon abah x bagi bwk, ni nak bawak kereta? huh! harapan yang hanya kan tinggal kenangan la.. mhaha!

Tapi tak buat abang aku yang x de halangan pada semua tuh, almaklum da keje. Duit pon da Ada, lesen tuh x payah La tanya! Kalo da umor 26 siap ada anak, ARISSA NUR AILIS tuh x kan x de lessen lagi! Siap lessen Lori hangpa tau? Haa. Jadi, die teringin nak beli kereta baru. Haih. X pernah cukup. Da Ada kereta nk beli kereta lain. Haha! Biar La kan? Apa La aku nih.

Jadi, hari tuh time aku dalam perjalanan nak balek umah dari antar kak aku, kitorang terjumpe kereta yg abang aku suke tuh Ada orang bawak. Da tuh kenapa? Ni La nak citer nih. Abang aku pon dengan bangge ckp die nk beli kereta tuh nanti. Aku pon kesah gak La! Haha. X de La. Aku pon tengok La.

korang ade? mhahah!

Walaopon aku x minat, tapi nk wat mcm mane? Variasi citarasa.. kitorang pon tengok je la kete tuh kene bawak. Korang tau apa jadi lepas tuh?

BUMM!!

Ha.. apa jadi? Exsiden? Haha. Takde la. Kereta tu langgar. Rosak ke? X d e la.. die langgar lampu merah je.. maksudnya, lampu tengah merah die main jalan je. Terkezut jugak aku. Aku pon lepas tuh pandang abang aku. Tau die cakap apa ?

" huh ! baru tadi aku syok kt kete tuh. Tengok org yg bawaknye kurang pandai, aku jadi x syok kat kerrete tuh. "

Hahah ! gelak aku ! aku tanya la,

"asal plak bul ?”

Die jawab

“nanti aku beli kete tuh, aku ikot same bingai mcm org tuh.. mhahaha! Jahat x aku?”

Erk.. mmg ko jahat bul. Haha.. x de la.. ad eke pulak kereta tuh die salahkan. Orang tuh yg salah.

Tapi.. hurm.. cuba korang tengok balek. Aku dapat cetusan dari bende tuh. Hei ! korang yg muslim, wonder x ? kenapa orang2 bukan islam x suke kat islam ? or paling dekat dalam Negara kite, kenapa orang2 cina yg ramai x peluk islam? Kenapa ?

Top 5 alasan orang islam sendiri :

1- Hidayah x sampai lagi.

2- Diorang da buta dengan dunia tuh

3- X minat dengan islam la kot

4- Da name kafir, sah2 benci islam

5- Salah orang islam gak tuh


Dalam 100 percent :

1- 30 percent akan jawab no.1

2- 20 percent akan jawab no.2

3- 10 percent akan jawab no.3

4- 30 percent akan jawab no.4

5- 5 percent akan jawab no.5

6- Lagi 5 percent tuh bisu ( x mo amik tau la kot)

Haha.. ini mungkin rambang punye jangkaan, tapi ini mngikut pengalaman aku. Aku x berminat nak ulas yg lain, tapi aku suke yg no, 5.. yang paling sikit. Kenapa?

Kerana bagi aku, itulah hakikatnya. Sape mampu tidakkan ? jap. Ape kene mngene nan kisah aku nan abang aku tadi ?

Agama kita ibarat kereta tadi. Dan kita adalah pemandu. Orang luar tulah yg non muslim. Walaupon yes depa tak patot judge our religion buruk hanya disebabkan muslim tuh buruk. Tapi, bukankah action speaks louder than word kan?

Akhlaq rasullulah jugaklah yg menyebabkan ramai masuk islam. Kalo org puji islam bila org islam baek, kenapa kite marah org ckp islam buruk bile org islam buat perangai buruk? Walaupon x betol, kite patotnya betulkan apa yg x betulkan? Apa yg x betul? Bukan just fikiran non muslim tadi, tapi akhlaq org islam sendiri!

Akh sufi said: berat x isu hari ni? Haha.. perlu ni isu ni, just tazkir buat diri. Jom ler amik same2 tazkir nih,, x dpt bnyk, sikit pon x salah. Maybe its right, “don't judge a car by its driver!’ but not everyone understand this. So, daripada kite memburukkan agama dengan memburukkan diri, kenapa x kita baiki diri agar nama agama dapat jugak dibaiki?

No comments:

Post a Comment