sahabat ana!!

Friday, April 27, 2012

NaSik kan sedapkan?


Salam alaikum..

  Brape lame x bukak?!! Rase mcm dah 3 tahun!! Haaa.. rindu la same blog.. blog sihat ? saya sihat !! haha.. ok2.. enough berlagha.. baik kawan2 sekalian.. setelah bertarung begitu lame mencari peluang menulis, yey da dapat! Baik! Arini nak ckp gapo Dio nih?!! Mai Baco deh!!
  
    Itu hari ustaz Abu masuk ajar PSI.. tau kan? Pendidikan syariah islamiah. Kan? Well, erk nak bitau. First time aku x tidor langsung mase die! Bile aku tanya kawan aku asal kite x tidur hari ni? Depa kata apa?

“ini semua ada kaitannya dengan tajuk kite belajar arinih.”

Ape tajuknya? NIKah kAHwin..
 
   Haha.. ok2.. bukan tuh ceritanya.. yang menarik perhatian aku mendengar arituh, adalah bila ustaz sebut hal pasal remaja. Atau mungkin dalam bahasa mudah, aku suke panggil budak2 baye aku sebagai budak2.. haha.. hurm kate die,

  “didik remaja (budak2) ni macam masak nasik.”

  Haih.. ntah ape ntah.. lapar ke ustaz nih.. tau Le dah tgh hari.. citer psl nasik pulok doh.. aku buat le muke x phm.. ustaz abu ckp..

“bile masak nasik, kene ade air, api.. kalo api kuat sgt, nasik hangit.. kalo air bnyk sgt, nasik jadi bubur.. kalo masak seimbang, walaupun tutup periuk ditendang, lame2 jadi nasik jugak!!”

  Ok! Ustaz abu senyap2 sastera.. haha.. yup! Masuk akal gile2.. dan sebenarnya aku rase, itu mmg semua lapis masyarakat punya perangai.. seimbang.. tapi, betul jugak.. anak muda darahnya lain..

   Hakikatnya itulah hidup.. perlunya kepanasan dan penyejuk.. supaya akhirnya kita jadi “nasi” yang boleh berjasa! Well  kalo “panas” je, x jadi.. jadi hangus.. ok, hangus ni bukan hitam ok? Kang terasa lak kawan2 aku yg belom putih.. bukan hitam ea? Belom putih..Teringat aku kata2 kawan aku, amirul a.k.a jack..

“besar nanti aku akan buktikan aku boleh putih!”haih.. tinggi cita2... x per2! .. nak putih? Berusaha.. caiyok!

 Haha..ok back to the topic.. api kat sini boleh aku ibaratkan macam nasihat, or mungkin tekanan.. ada org x suke langsung pada tekanan, padahal ada jugak bagusnya tekanan.. ada org yg terlalu tertekan pulak, sampai terkulai.. and again,

Life without pressure is like a rocket without launcher.. too little of it, you will never be anywhere.. too many of it, you will never be you.. you will hanguih terbakor hang tau dok? Bhahahah!

  Ini pernah kan saya tulis dulu.. hurm. Api.. selain api, nak masak nasik guna apa? Ok, kalo x pernah terganjak nak tlg ibu korang kt dapur masak nasik, elok2 la belajar masak nasik skarang.. korang kene ada air pulak tau?

   Air ni kwn2, segala kata lembut.. segala kata cacian, yang telah engkau berikan.. haha.. ok.. saje gurau sekejap.. air ni adalah secara semula jadi nya terbayang segala yg menenagkan, yang menyejukkan. Kalo dapat ni, mmg bagus! Tapi da bnyk sgt, nanti kite jadi lembik! Tak de semangat juang. Lemah.. dan akan menyebabkan susah nk jdi “nasik” yang berguna.

   Hurm2.. a very big clap to ustaz abu.. kerana dah bgi idea untuk aku mengupdate nyer blog ini! Ustaz abu! Kalo ustaz bace, saya nak ckp sesuatu.. ustaz hensem!! Tapi kalo x de misai, mungkin akan lebih kacak! Haha..


Akh sufi kate : yup! Thats right ustaz abu.. bagus jugak perumpamaannya.. baik, kawan2.. ada satu yg x diterangkan kat atas. Seimbang.. “api” dan “air” nya seimbang.. maka terbentuklah “nasik” yang sedap! Tapi still kite menendang2.. bermakna mmg org muda panas darahnya.. of course la berdarah panas.. kami buka reptilian! Tapi lame2 kite terima.. sikit2!!

    Mood: perit hati aku. Aim aku nk balik nk g pesta buku.. ni je la mase nye dapt pegi.. taun lps x dpt pg, taun ni x dpt lg.. sbb bersih le.. walaupun aku x suka amsuk campur politik bodoh org2 malaysia nih.. tapi tereffect kt aku sampai mak ayah aku x bg pg.. yg peliknya mukmin da sampai siap beli bku.. haih.. dari hari selasa aku tunggu nkl belk sbb nk pg.. x dpot pg.. (ok, anda dilarang bace yg bawah ni... kalo da terbace.. minx maap dekat saya!)

2 comments:

  1. salam. hairi, teyka kirim salam tadi.

    ReplyDelete
  2. alip bg taw aq ko pun pergi gak..alih2 tengok kat sane ko xde..hakhaks
    sian ko...

    ReplyDelete