sahabat ana!!

Friday, May 11, 2012

politiknyer!


Salam alaikum
 Haritu.. mase aku sampai kat sekolah.. budak2 semua hebioh pasal bersih.. ada yg sokong gile2.. ade bangkang mcm ape.. ade yg x amik tahu sgt pon… yerp.. mcm aku..

    Al kisahnya tengah2 aku dok dlm bilik prep malam tuh, ade kwn aku terus Tanya..

“hei hairi! Ko benci pembangkang ea?”

Aku pon pelik.. kenapa tetiba nih? “kenapa pulak? Sape ckp tuh?”

“ke ko nih x suke langsung berpolitik semua nih bagai..”

Aku pon tersenyap.. aku kne carik sebab kenapa die ckp semua nih.. tapi still aku x ingat langsung..

“ko x ingat jugak lagi? Ko ade tulis dlm blog ko yg konon smart.. ko ckp politik bodoh! Ingat?”

  Ooh pasal tu ke.. haha.. lepas je die tanyer aku terus buat x tahu.. sambung buat keje..

“oi! Aku ckp dengan ko nih..”

“hurm.. kalo aku x suke pon kenapa?”

“hei! Ko kate nk naikkan islam… nak ikot quran ngan sunnah.. tengok2 ko tingggalkan politik.. ape 
barang? Politik ni sunnah ko tau? Kalo ko ingat agama tuh just dlm surau kite tu ha, ko nih da macam sekular punya orang.. pisahkan dunia dnegan akhirat..”

Aku senyum.. betul la ape die kate tuh.. politik mmg sunnah..

“hei! Jwb la sikit.. orang mcm ko nih la nanti bila Negara dah hancur akan menyesal.. ko tau kenaoa menyesal? Ko menyesal sbb x sumbang ape2 kt Negara islam ko nih.. nanti baru ko nak menyesal..”

Aku bertauuz dengan Allah dari bende tuh dalam hati.. tp still aku x boleh kate ape2.. aku diam dulu..

“aku tau la ko x berpolitik! Aku x kesah la kalo ko x sayang Malaysia nih.. tp x payah ckp politik bodoh! 
Sebab dnegan ckp mcm tuh ko automatiknyer dah ckp nabi Muhammad tuh bodoh! Nak jadi kafir?”

Ok! Nih da mcm berlebihan sudah.. baik.. mari saya listkan.. kenapa saya pernah ckp politik tuh bodoh 
dlm post lepas..

1-      Saya x kate politik bodoh.. saya tulis politik bodoh ORANG MALAYSIA..
2-      Mmg nabi berpolitik.. tapi nabi x guna system demokrasi.. system demokrasi x wujud dlm islam.. sahabt dan tabiin menggunakan system khalifah.. (rujuk buletiin hizbut tahrir)
3-      Dan yer nabi berpolitik.. tapi bukan dengan bersungguh sungguh meraih undi.. dan bukan dengan cara memburukkan sesame islam!
4-      Sistem politik hari ni x BERSIH! Walaupun namanya BERSIH.. x kira la dari mane2 pihak! Kerajaan mahupun pembangkang..
5-      Ahli politik hari ini sendiri x bersih!! Dengan kes altantuya.. kes liwat.. kes rasuah.. no comment
6-      Hari ini, yg wujud diantara mereka adalah bagaimana memuliakan diri dihadapan rakyat, dan memburukkan lawan dihadapan rakyat.. akhirnya kerja2 dakwah terbengakalai.. bukti? (dimana pernah wujud org2 politik ini melaungkan slogan solat pencegah kemungkaran? Mereka sibuk memburukkan peribadi orang lain..)

Kesimpulannya.. aku bukan x berpolitik… bagi aku, bila sudah ada jawatan, ada amanah, itulah politik.. dan pasal perkataan bodoh yg aku keluarkan.. yer.. itu mmg salah aku.. emosi gile kott time tuh!

  Cuma yer la.. aku dah didedahkan dengan cerita politik seak umur aku 6 tahun.. aku dah mendengar dari kedua dua belah pihak.. apa yg aku dpt, semuanya pemecah belahan.. kutukan dan dosa.. (pandangan aku la).. jadi, rasenya x salah kalo aku x nak masuk campur dlm hal2 nih.. Cuma mmg aku amik tahu kalo ade berita2 psl poltik.. kene jugak amik tahu..hakikatnya aku dah bosan tengok ketidak mtangan orang dewasa hari ini.. dan aku harap aku x jd mcm diorang.. amin!!

Akh sufi kate: politik melahirkan org yg taksub.. oh map.. bukan poltik.. politik orang Malaysia.. hmm.. ape pon.. kalo salah tegur!

2 comments:

  1. ce wah ceh ,
    boleh tahan gak post ko kali ni ,
    aku pun terkena panahan kata - kata ko ni ,
    tapi ,
    aku setuju gak ngan ko ,
    anyway ,
    aku minta ko jangan nak salahkan setiap orang politik kat m'sia ni kaw - kaw ,
    maksud aku ,
    ko x leh nak salahkan semua ,
    at least ko letak ayat pengecualian kat belakang kenyataan ko tu ,

    just pendapat aku ,
    anyway ,
    kalo ko nak bangunkan Islam kat bumi m'sia ni ,
    ko kena sesuaikan diri ko ,
    ko kena sesuaikan pemikiran , idea , serta pendapat ko ,
    datang tempat orang bawa otak bukan pisau ,
    koingat ayat ni , kan ?

    atau ko boleh tukar pemikiran rakyat rakyat m;sia ni ?

    benda ni kalo ko nak buat kena bermula dari detik ko berniat ,
    ( bangunkan Islam di m'sia ) ,
    tu ,
    tu asrama cikgu l**la ko tu ,
    takkan nak biar jer ?

    hahahaha ,
    asrama ,
    bad or good ,
    people ask about it ,
    for me ,
    it contain both .
    or you can change it ,
    till it going dominate by the best .

    ReplyDelete