sahabat ana!!

Saturday, June 30, 2012

best x berpecah?


salam alaikum..
 
 tersebutlah cerita dizaman dahulu yang x de kaler tuh, ade 4 ekor haiwan berkawan baik.. haiwan2 tuh adalah,


 Kura2 yang bijak, 

Harimau yang hijau, 

Beruang yang comel, .



 dan Merak yang cantik dan megah.

mereka ni selalu bermain bersama.. tibalah satu hari dimana hari ni mereka akan bertanding sesame sendiri.. bukan untuk melihat siapa lebih hebat.. tapi saje2 je nak berseronok dan menjalinkan hubungan silaturrahmi..

al kisahnya, satu hari merak dan beruang bergaduh. satu pertandingan tunjuk bakat telah disertai oleh due ekor binatang tuh.. merak menang tipis. beruang kalah.. merak tersenyum lebar, manakala beruang agak saket hati dngan merak. katanya merak agak terlalu bermegah sangat bila menang..

  beruang yg baik dengan harimau pun telah menceritakan ceritanya itu pada harimau.. harimau pula yg sememangnya akrab dengan kura2 sejak dari zaman nabi adam pun cuba ingin bersatu.. akhirnya, mereka bertiga bersatu.. tetapi, bukan semuanya marah pada merak..

  beruang je yang marah.. beruang melaungkan slogan2 anti pada merak.. harimau juga bagaikan terikut2.. namun x semua pengikut beruang dan harimau bersetuju dengan slogan itu.. begitu juga kura2 yang tidak ada langsung dendam dengan si merak.. cuma menjaga ukhwah antara haiwan2 lain..

  merak dengan tiba2 terasa diasingkan dan dipulaukan.. tetibe je muncul perkataan assabiah.. merak tetiba menjauhi kura2 dan harimau yang tak tahu aoe2 pon! melihat perkara itu, kura2 melaungkan slogan kesatuan.. maknanya semua rumah patot bersatu.. malangnya, suara kura2 x lah sekuat mana..

  pergaduhan tercetus tiba2.. padahal dulu kawan baik semuanya.. merak dengan sendirinya terasa diasing walaupun slogan2 anti merak hanya dilaungkan beberapa orang.. malah lebih sedikit dari orang yg melaungkan slogan kesatuan..

bila kan terhenti segala dendam? patutkah disambung cerita gaduh2 antara bekas kawan baik ini sampai qiamat? itu kita pikir sendiri!!

ini perumpamaan. yang aku ahrap semua orang boleh paham.. bagi yg x paham.. x per. jgn nangis2.. nanti2 kalo ade idea, akan disambung mungkin..

akh sufí kate : agak2, aim sukan untuk silaturrahmi tuh terjadi x? senang nya kite terpecah belah.. tahu x apa yg bestnye bile bace quran? dalam quran, x de ayat pon yang menyuruh kite memohon maaf.. (kalo ade, tlg tunjuk..) tapi ada yang lebih mulia cuba Allah ajarkan pada kita.. Allah suruh maafkan!!

4 comments:

  1. erm..ni repon kat post aku ker...?haha..

    ReplyDelete
  2. Ouh! Kena kaitkan cerita nih dengan sukan sekolah la ni? Baru faham! Huh? Pening gak nak faham nih. #Lambat pick up!

    ReplyDelete
  3. ramai rumah merah je kat cni..(dianiaya)
    haha

    ReplyDelete