sahabat ana!!

Friday, July 20, 2012

kurmanya kita sebelum kismis.


salam alaikum..
                         
 dua hari lepas, mase aku tengah masuk dalam bilik guru..
  
 cikgu X : eh.. kak Y.. baju raya tahun nih agak2 warna ape?
cikgu Y : oh tahun ni? tahun ni raye pertama pakai baju unggu.. raye kedua pakai baju merah pulak.. raya ke tiga pakai baju pink.. haha.. miskin kan saye? kan? kan? hahaha.. (sambil mengembangkan hidungnya..)
cikgu X : oh.. miskinnya.. saya 7 hari cuti tuh saya tukar baju lain2.. sampai hari ke lapan saya dah x pakai baju dah..  nampak x saya berdusta nih?? (sambil meyakinkan diriya sendiri..)


 haha.. ok.. aku tipu je atas nih..hurm..

korang perasan x? 

   dekat TV dah banyak iklan kain, iklan kuih, iklan kad raya, iklan pelita, iklan mercun, iklan pasal mak bapak, iklan suruh orang balek kampung, iklan iklan berhati hati dijalan raya, iklan ape tah lagi yang ada perkataan raya disitu.

lepas tuh pulak dah banyak pulak orang cerita, raya mane tahun nih, cuti raye bape hari, nak duit raya bape ribu pulak tahun nih, nak raya ke nak ready Trial spm, nak ape2 ntah lagi pasal raya..

   dan tersenyaplah aku disitu bile aku baru teringat.. bile pulak raya nih? jap2.. ni bulan ape skarang nih?

  dan tahukah korang bulan ape kah itunya? baru syaaban!!

setakat syaaban nih, belom lagi terdengar orang2 ckp seperti..

   ramadhan tahun nih, nak solat terawih kat mane eak? agak2 bape juz quran nak aku abihkan ramadhan tahun nih? iftar ramai2 mesti best ramadhan kali nih.. ya Allah!! x sabarnya ramadhan!!

ataupun x pernah pulak aku sepanjag syaaban nih, tengok iklan2 mcm..

iklan mari terawih!! iklan jimat cermat la puase nih, iklan berhati hati berpuase ramadhan, iklan pulanglah ke pangkal jalan di bulan mulia ini, iklan suruh isytihar gembira sebab setan dah terikat..

x de pon…

 haih.. kismisnya kita sebelum anggur.. sepatutnya kita jadi anggur dulu, baru jadi kismis.. sekarang nih kita kismis dulu, baru anggur..

   macam mana nak raya? puase pon belom! haha.. hurm..macam mana nak jadi kismis, jadi anggur pun belom..

tahu x? kenapa orang tua2 dulu ckp, kalo x puase, x bole raya?
kadang2 pikir mcm nak ajar budak2 x ikhlas puase.. nanti diorang puase sebab nak raya.. or mungkin lebih tepat, nak duit raya (eherm.. mcm terase diriku ini).


  cuma, mungkin betul jugak.. cuba pikir kenapa kita bertakbir pagi2 raya? dulu zaman nabi, takbir tuh dieorang gune bile rase gembira, dan bile nak perang..

kite bertakbir, menunjukkan gembiranya kita sebab dah menang menahan nafsu masa ramadhan dulu.. erk.. tapi kalo puase pon x lagi, keapa ramai bising pasal raya?



  dalam bulan ramdhan, ada tarawih, ada keampunan, ada rahmat, ada maqbulnya doa, ada mcm2!! satu je x de..  SYAITAN!
 

  sayangya kite kejar raya, tapi tinggal puasa.. sepatutya sebelum masuk ramdhan, kite sedia nak hadapai ramdhan.. ini x, mase akhir syaaban nih la kita balun makan bnyk2, main bole bnyk2.. mcm x suke gile bila ramdhan datang..

Akh sufi kate: bukanlah nak marah bile kita x sabar nak raya.. tapi, kesian kat ramadhan!! dia datang dulu, tapi x ramai yang kesah.. hurm.. apa khabar la puasa kit ayer tahun nih? hurm ape ape pon.. selamat berpuasa!!! byk2kan solat terawih!

oh yer./. nak tau ape yg lagi teruk sepanjang bulan syaaban nih? 2 malam lepas aku dengar orang takbir raya.. hahaha.. nampak beno x sabarnye tuh..









No comments:

Post a Comment