sahabat ana!!

Thursday, August 23, 2012

chemsitry rock!! hongat..


salam alaikum..

kepala, berdenyut kencang!! (eh, bukan jatung ke?) , tangan meggeletar!!  mata penuh dengn huruf!! mulut pernah dengan kertas!!





kimia!! kimia!! kimia!!!              
    (sila bace dengan rambut yg x terurus, baju yg koyak rabak, dan muka org yg otaknya tepu 100%)


 tahukah anda, perkataan kimia wujud dari perkataan bahasa arab, “Al-Kimiya” yang bermaksud seni menukar besi?                                                                                                                                                (bace seperti seorang nerd, berbaju prof, cermin mata tebal, rambut sikat tepi, buku bertimbun  dekat tepi..)


  sedag aku membuang masa time cuti2, atas nasihat kak Syakira J

“hei.. blaja La.. kang mnyesal x sudah..”

da juga desakan trial yg makin hampir..


maka aku pon blaja lah kimia nih dengan hati separuh rela..


tu nampak tuh.. mcm aku x? cello.. eksperiment pon x pernah buat..




dan.. aku belajr.. bahawa..




tahukah anda? setiap ciptaan kat dlm semesta ni Allah cipta dari atom-atom yg terdiri dari elektron dan proton seta neutron??.. dan setiap elemen yg wujud x stabil, (kecuali group 18).. maka, secara semulajadinya, elemen2 ini akan menstabilkan diri diorang dengan bergabung dengan mane2 elemen lain.. samada amik electron, atau bagi electron, atau berkongsi electron.. (sekali lagi, sila siapkan pakaian nerd anda..)



keadaan nih akan mnyebabkan terhasilnya beberapa proses dan juga  terhasilnya elemen baru.. haha.. kalo x phm x per.. just, kalo korag bole phm, apabila elemen elemen nih stabilkan diri, akan ada proses berlaku, dan ada bende baru terhasil..

 korag pernah dengar? psl org yg kemaruk kerja? kerja.. kerja dan kerja..
apa tujuan?

“saya buat sumer nih, untuk anak saya”  “untuk kestabilan masa hadapan”


   dari sni, boleh kita pelajari.. kekadang, bila kita rase diri kita x stabil, kita akan cuba stabil kan diri.. sunnatullah!!



   kisah bermula bila ada satu family miskin nih.. ayah dia cuba mengubah nasib diorang menjadi lebih kaye.. maka ayah dan mak dia berkerja sampai tak ingat akhirat (x igt dunia same x?).. pendidikan anak2 terabai.. maka akhirnya, anak2 mula jadi jahat..

cerita melayu mesti last2 ramai meninggal..


eh perasan x? citer nih mcm selalu jer dengar.. mcm pernah jer dengar.. haha.. typical malaysian film.. dah selalu sgt tgk kt tv..


  hurm.. mcm tulah kita, kita seperti meniru elemen2 yg wujud kt dunia.. kita cuba menyetabilkan hidup.. (salah tatabahasa? peduli hapa? hah)  tapi tanpa kita sedar, sebenarnya kita telah menjadi sasuatu yg lain..






mcm elemen2 tadi, bila kita “stabilkan diri”, maka akan berlaku “proses” .. kalo dalam hidup biasa kita panggil "kerja".. 

kalau dlm kimia, elemen akan amik atau bagi elektron.. kita pulak, akan jugak “amik sesuatu” dan “bagi sesuatu” .. 


 ini akan mnyebabkan kita menjadi “elemen yang baru”.. yang mane, "elemen baru" tu bukan diri kita yg asal.. dan kita bukan sahaja menjadi “elemen baru”, malah menghasilkan “elemen yg baru”.. paham?







okla, nak bg lagi phm.. sila masukkan maksud kt bwh ni, masukkan dekat perktaan kt atas..

stabilkan diri : mcm elemen2 td, mnyetabilka diri…
proses : kerja atau usaha ke arah mnyatabilkan diri..
amik sesuatu : well, mungkin kita akan amik masa, dan tenaga kita ke arah “proses” tadi.. hingga x cukup mase utuk anak2 dan family..
menjadi elemen baru : kita x bertidak atau berakhlak seperti diri kita..
menghasilkan elemen baru : anak2 yg terbiar.. yg masa luang dengan dia telah diambil untuk menstabilkan diri..

akh sufí said : hurm.. x phm x per.. tgk ibrah yg boleh kita amik.. kekadang, kita yg rase kita x stabil.. lepas tuh kita cuba stabilkan dengan bende2 duniawi.. pdahal boleh je kita stabilkan diri dengan belajar sabar.. qanaah, dan sebagainya.. perasan x? kekadang, stabilkan diri tuh, mungkin hanyalah penghancur diri.. tanpa kita tahu..

 bukanlah aku disini nak kate "seluruh parents dan mausia kat dunia semua x perlu menstabilkan hidup", kerjalah, tapi berpada2..  supaya senang nak ibadat.. senang sedeqah, senang zakat.. teehee… :)



oh yer.. kalo anda x phm, sila lah padam komputer.. mintak maap sgt2 x dpt memaham kan korang.. agak berat kan kali nih?

2 comments:

  1. aku rasa kan post kali ni diinspirasikan oleh aku kan2?(angkatkening10kali)hahahaha~
    tp kau memang bagus untk menjadikan ia lain dari pada yg macam biase didengar=P

    ReplyDelete
  2. haha! salah!! ianya diinspirasikan oleh Allah melalui cikgu physic aku!

    (weird x? cikgu physic ajar chemist)

    tapi apapon, aku tau ko suka chemistry far.. hahah

    ReplyDelete