sahabat ana!!

Friday, October 5, 2012

kalkulator !!!


salam alaikum


  yey!! aku pulang!! 3 minggu terasa 3 tahun lama.. ok, itu tipu.. tapi seronok balik!! argh!! alhamdulillah.. jumpa ibu, jumpe HP, jumpe korang!!! wink2..
  hurm..

hari tu, kitorang blaja add math.. Almaklum, aku tak berapa hebat subjek tu.. (lupa pulak.. apa subjek yang aku hebat ??) haha.. hurm.. tengah2 dalam berbingcang ngan kawan2 aku pasal addmath tuh, kawan aku bernama loque telah membuat satu flash of genius !!  berkenaan apa ? 




KALKULATOR..



korang tau, ada satu bende pasal kalkulator yang sangat aku kagumi.. tau ape ? orang yang cipta kalkulator nih.. apa yang aku pasti, kalkulator ni bukan dicipta oleh seorang ateis..



kenapa ? baik, sekarang, korang pergi amik kalkulator.. cepat2!
 baik, aku tak mau paksa korang, tapi, better kalo korang nak yakin, pegi amik kalkulator ok ?
  baik.. biar aku tanya soalan matematik mudah dekat korang..

agak2, kalo korang tekan kat kalkulator tu 0 bahagi 9, apa jawapan yang akan keluar.. tak reti tekan kalkulator.. ok, x per.. biar aku bagi jawapan..


0 bahagi 9 = 0

dapat? sekarang.. korang tekan pulak sebaliknya kat kalkulator tuh.. maksudnya, tekan 9 bahagi 0.. berapa yang korang dapat? tak reti tekan? haha.. meh aku jawabkan sekali lagi..


9 bahagi 0 = math error!!!

percaya atau tidak? sila cari kalkulator, cuba sendiri…



ok!! kalo yer pun kenapa cik sufí oi?? nak kate awak pandai math la? (TKB MKL!!)eh.. ADA LAGI TKB MKL ni?? haha..




baik lah.. sekarang.. mari tengok kira2 yang kita kira tadi.. meskipun yang kita kira tadi tuh bukanlah kunci kira2..




dulu, kecik2, bila belajar tambah, tolak, kali, bahagi, kita akanbuat cerita untuk  sumer tambah tolak bahagi darab tuh..
   contoh, kalo soklan



10 - 8 = 2


maka kita buat cerita, ahmad ada 10 ekor kambing, ada orang amik lapan, maka tinggal dua la kambing si Ahmad..betul..??



baik first thing to do is, kita terjemah ayat matematik tuh, ke kehidupan normal kita.. boleh?
so, maknanya, bila 0 bahagi 9 tuh.. ayat dia kita terjemah macam nih..




ada 0 kek, yang pemiliknya ada 9 orang.. agak2 pemiliknya dapat bapebanyak kek? kalo korang jawap lebih dari kosong, maka boleh la aku concludekan korang nih loyar buruk.. haha…



tapi,bile 9 bahagi 0.. ianya ibarat kita mengatakan, ada 9 biji kek.. yang pemiliknya tak wujud.. mustahil!!
keapa mustahil?? sebab, kek tuh mesti ada pemilik!! paling tak pun, kita akan fikir orang yang buat kek tu lah pemilik kek.. betul x??



bang hairi.. saya tak paham la… apa kene mengee semua nih dengan apa yag abang cakap awal2 tadi.. yang pasal pencpta kalkulator nih bukan ateis.. apa kaitannya>???

haha.. sabar kejap..



dari apa yang aku tulis tadi, dapatlah aku simpulkan.. sesiapa yang mencipta kalkulator, atau mencipta konsep pembahagian dan pendaraban matematik nih sedar, bahawa setiap sesuatu pasti ada pemilik!! pasti ada pencipta..



itulah sebabnya tiada istilah 9 bahagi 0.. sebab bende tuh mustahil!! bahkan secara matematik nya pun bende tu salah!! kita semua ada pemilik! sekaligus ada pencipta!



ok.. mungkin ada yang kate, salah tuh hairi.. 9 tak boleh bahagi 0 sebab dalam sifir 9 tak ada kosong.. kita startkan sifir dengan bilangan satu.. tapi korang x pelik ke kenapa dalam sifir kosong boleh ada 9, tapi sebaliknya pulak dalam sifir 9.. haha.. kalo x phm.. jgn berat2  kepala.. lupakan je..



cuma.. apa yag aku nak sampaikan, dalam apa sudut sekalipun, ada pembuktian bahawa kita ni dicipta, dimiliki dan ada kuasa besar  maha agung yang patut kita sembah.. ideologi komuisme sangat x masuk akal!!!


akh sufí kata : macam mana kapitalis boleh terfikir untuk mengasingkan ilmu dan ágama? sedangkan dalam agama, kita terjumpa ilmu dan kemajuan, dan dalam kemajuan dan ilmu, kita jumpe agama!!

2 comments:

  1. I'm the first reader!Pendahuluannya bukan main panjang lagi , tujuannya kat bawah bawah , tak pe lah , asalkan sedap di baca :) Nice :)

    ReplyDelete
  2. Thanks for you idea about calculator. betul setiap yg dicipta pasti ada tuannya yaitu si pencipta. thanks Hairi

    ReplyDelete