sahabat ana!!

Tuesday, February 12, 2013

lovely song this!


Salam alaikum.


     Cuti2 aku hamper berakhir! Walaupun patutnya berakhir selasa lepas, namun atas urusan sekolah yang katanya ada chinese (luahan hati : best gile cuti!!!) bercuti la kami sampai ahad ini.. mhaha..




 Hurm. Sebulan jugak kat rumah, tak terlepas lah diri ini dari mendengar lagu2 yang dah wujud hasil ciptaan orang2 seni kat dunia nih. Walaupun aku nih agak lah minat lagu rap dan juga indie, tapi terkadang, nak jugak telinga nih melayan lagu2 lain. Halia telinga la buat kata org.. upsi silap tuh.. halwa telinga..




   Tersebut ler kisah nya, aku pun terdengar le bebrapa banyak lagu2.. mendengar serta mengunyah ngunyah lirik lagu2 tuh masuk dlam minda..




Walaupun, kadang2 lagu tuh sedap, sape yang dapat sangkal, tekadang lirk die tah ape2.. pasal gangnam style ker korea  ker, x mau citer la… (luahan hati lagi : lagu korea walaupun dari seoul, tp not for my soul la I think..)..




 sebelum sampai ke tahap lagu2 luar negara, x sedap pulak kalo x citer pasal lagu dalam negara..

  




  Oh yer, sebelum apa2 berlaku, aku nak tegaskan.. aku bukan nak mngutuk mane2 artis, pngubah lagu, mahupun apa2 yang koang fikir berkenaan ngan menghina hasil karya orang seni.. oh my Allah.. tidak ya.. cumanya, ada yang aku x phm, x sala rasa nya meluahkan kat sini.. ye x?



Ada beberapa lagu, yang agak aku tak paham liriknya. Sebagai contoh, (contoh jer) :



 
Lagu yuna.


Musti korang pernah dengar,


“ jika engkau pinta, intan permata x mungkin ku mampu, tapi sayangku kan ku gapai bintang dilangit untuk mu.. jika engkau pinta satu dunia akan aku cuba, ku hanya mampu jadi milikmu pastikan ko bahagia..”


Baik.. apa yang membingungkan hotak aku is, macam mana pernyataan diatas nih boleh diterima masuk menjadi lagu? X masuk akal! Apa yang dia nak cakap sebenarnya pun saya x brape pasti. Kalo aku mintak intan permata dia x mampu, macam mana aku mintak satu dunia dia nak cuba dapatkan? Dan2, mana lagi mustahil, intan permata ke, petik bintang di langit?




versus


?






Well, ada orang akan marah2, dan cakap,

wahai mamat bebal.. itu lah seninya lagu.. hanya orang seni mngenal seni.. itu adalah garapan tinggi bahasanya penulis lagu, mengubah lagu sesuai bersalutan ayat2 cinta yang manis belaka yang mampu menaikkan kadar kencing manis dan bla, bla, bla…



Jadi, apa akan saya kata?

“ mintak maap la.. saya x mampu nak jadi orang seni. Hanya dapat le sdikit sebanyak cite2 nak jadi dai`e.. walopon begitu, tahu le sikit2 kan psl ayat2 qias.. tpi, kalo la pngubah lagu nak ckp die tuh sanggup bg apa saja kt kekasih die la sgt sampai bole gapai bintang la bagai, kenapa x boleh pulak bagi intan permata? X la sanggup bg sumer bende kalo camtu kan3? Dan lagi satu.. ni gurau2.. bukan la serius sangat pun..  aku Cuma menyampaikan dari sudut apa yang aku nampak..”




Ok.. sambung..
Then2.. ada lirik nya lagi..



“ hati ini bukan milik ku lagi.. seribu tahun pun, kan ku nantikan kamu..”


First thing is, well hati mmg bukan milik kita.. Allah yang punya.. eh, bunyik mcm literalis agama je aku nih.. huh bukan.. saje je ckp.. pasal seribu tahun tuh, x per.. aku x mau komen.. paham la aku bahawa dia sanggup tunggu la kekasih hati die sampai seribu tahun pun.. walau x dpt tunggu didunia, tunggu di dalam kubur bersama maikat mungkar nankir le gamaknya kalo da sampai seribu tahun.. (A.K.A.: hiperbola tahap naruto ekor 9..)










 Dan sebenarnya belambak lagi lirik lagu yang melangkau akal fikiran manusia sebenarnya.. yang bende tuh kalo tanya kat pembuat lirik tuh sendiri diorang akan cakap tu semua penipuan.. apa-apapun, lagu yuna tuh best kan?? kan??



well it is not weird according to what plato said,
 “ at the touch of love, everyone become a poet”..




cukup lah satu sebagai misal ea? Baik.. mari beralih ke lagu2 bangsa eropah yang kita panggil omputih..



Sebenarnya, tujuan asal aku menulis post kali nih is, berdasarkan lagu..

..Chasing the sun..



X perlu meneliti lirik pun, just dari tajuk jer aku nak amik sebagai modal cerita post kali nih.. yang atas2 tadi tuh, just saje luahan hati.. mhaha.. * apahal aku nih ttibe?


Ok.. hurm.. kawan2..



  Chasing dalam bahasa melayu diterjemah sebagai mengejar.. THE tuh maknanyer.. er… er.. dulu tnyer teacher, teacher kate “THE” tuh x de makne.. so.. korang carik la sendiri! Dan SUN tuh maknaya matahari..




Obviously mengejar matahari bukan ler satu kerja yang mudah… namun boleh juge di katakan satu kerja yang TAK berpaedah! Menggapai bulan pun sudah ler amat memerlukan satu kuasa tinggi seperti mana Allah telah berfirman dalam surah ar rahman..  inikan matahari..




  Orait, sekali lagi bercakap macam literalis.. ok.. suda2.. baik.. hurm..



Mengejar matahari, sebenarnya dapat aku simbolkan sebagai mengejar sesuatu yang tak pasti sebenarnya. Bahkan hampir mustahil!



  Bukankah itu sifat manusia? Kita ber ia2 mengejar sesuatu yang jauh dari kemampuan.. sedangkan, yang betul2 dalam genggaman belum tentu kita dapat jaga dan plihara dengan baik.. kita berlumba2 mengejar yang x pasti, sedangkan kite terlupa pada yang hakiki?




Bukti?


    Ada orang berusaha sedaya mungkin mngumpul bahgia dengan cara mengejar sebanyak mungkin harta yang dioang sendiri x pasti sampai berapa banyak diorang nak kumpul.. padahal kita sumer tahu..



 “ dunia ibarat, air laut.. diminum hanya menambah haus..”
Lagu raihan..




X salah beramal mencari harta dunia.. tapi berapa ramai yang kerana dunia yang dikejarnya,  akhiratnya menjadi mungkin lebih rendah dari anjing! Sekurang kurang nya anjing ada yang masuk syurga (explaination : kitmir, anjing ashabul kahfi tuh..)  dunia kan fantasi yang tak pasti..


 Allah sendiri cakap.. 

“ tidaklah dunia itu hanya satu permainan..” kan3? 




    Dan kadang2, bila bercakap pasai bende yang tak pasti, korang tak terpikir ke pasal satu bende?


 ..Hari esok..



Itu lagi la bende yang sangat x pasti.. sape yg buleh jamin sejamin jaminnya Allah berminat nak sambung hayat die sampai esok? Sape yang nak buat sumpah bahawasanya esok masih ada?/



Ehe.. mcm pernah dengar kan “esok masih ada..” tuh;..

Iklan bank kan3? Haha..



   Tapi, x semestinya mengejar kekayaan dan kejayaan dunia tuh satu kesalahan. Ianya satu galakan! Kita boleh jadi zuhud tao?!




“ abang! Zuhud tuh kan miskin2 kan diri.. pakai buruk2.. beribadat je keje.. apa yang kejar harta?”




Kita sebenarnya, sangat tersilap mentafsir istilah2 islam.. satu ulama` (alamak eh, terlupe saya namanya) telah memberi definisi yang agak sangat berbeza dengan pandangan kita pasal zuhud tuh.




Katanya:
 “zuhud adalah menggunakan perkara dunia ni, untuk keselamatan dan kesenangan kita kat akhirat..”




   Jadi, its not a sin when we use Ferrari, lamborgini, ducati, iphone, tablet, or what ever bende2 yang high-tech punya, dengan syarat niatnya dan kegunaanya membawa kita kesyurga. Itu sebab, ada je antara sahabat yang kaya.. dan kekayaannye tuh membawa die ke syurga.. apatah lagi nabi sulaiman salamullah alaihi.. kaye giler kot! Berkuasa pulak tuh..




So, its better lagu tuh cakap,
  “ you find us chasing… Allah`s forgiveness and his blessing and his keredhaan..”

Akh sufi said : song is the smooth thing that will affect our mind.. use it well.. 

No comments:

Post a Comment