sahabat ana!!

Tuesday, February 12, 2013

i believe.. oh..


Salam alaikum..


Biase membaca surat khabar tempatan yang lama2?
Masa2 terluang dihabiskan menghadap isu2 lama yang pernah menggoncang Malaysia?
If the answer is yes, then, we are in the same hobby!
Hurm.. aku x tahu kenapa. Tapi sejak aku mengemas bilik bacaan ibu yang penuh dengan buku2 lama, aku jadi tertarik kepada bende2 macam tuh.



Lalu aku pun membace la buku2 tuh,,



Dulu, Negara pernah gempar dengan kemuculan satu kumpulan dakwah .kumpulan nih tampil dengan identity Berjubah gelap, berserban bsar.. itu yang lelaki la..



Dan, tudung labuh naga, purdah tutup muka, hitam pulak semua… itu yang perempuan..



Kedatangan kumpulan nih agak memelikkan masyarakat.. almaklum, dulu pakaian tuh belum biasa dipakek.. sekarang, pakaian tuh dah biase pakai dah..



bukan takat pakaian je, ajaran yang dibawa, pun agak memelikkan masyarakat.. almaklumlah sekali lagi, kita sangat jahil tntg agama dulu.



Nama kumpulan nih? X perlu la aku sebut. Sebab rasanya kebanyakan kita tahu nama kumpulan nih. Takut2, kalo aku cakap karang kene tangkap. Kata bersubahat ke, menyokong ke ape2..



Kenapa aku cakap camtuh? Sebabnya adalah Kumpulan tuh telah pun diharamkan satu masa dulu. Kenapa haram? Well, diorang dikatakan sesat lagi menyesatkan. Kenapa sesat? Haha.. itu x boleh cerita sini..



Hurm. Kumpulan ni sebelum “dikatakan sesat” adalah kumpulan dakwah yang agak maju dalam pelbagai segi. Dari segi ekonomi makanan, industry lagu, kelas agama, perniagaan luar dan dalam Negara, majalah2 islamis, dan sebagainya lah..





Baik.. sekarang, jangan salah faham ok? Aku bukan nak hidupkan balek ajaran yang dikatakan sesat dan dah mati tuh.. bukan..






Dan bukanlah hamba disini cuba untuk menidakkan tuduhan sesat ke atas mereka ini.. x mampu la saya nak berlawan hujjah dengan ahli2 agama lain yang lebih arif menghukum sesat kepada orang lain.. x larat aku der..



Apa yang ingin aku perkotak katikkan disini ialah bagaimana kita melayani dan menghadapi golongan yang katanya “sesat” nih?



Well, melalui apa yang aku baca dari surat khabar lama dan buku2 lama yang rasanya x kan mampu korang carik kt kedei2 buku lagi.. (haram kott!!) apa yang aku dapati, kita masih belum matang menghadapi masalah sebegini mase kejadian tuh berlaku,.





Baiklah, sebelum kita masuk ke dasar perbincangan yang dalamnya mungkin mencapai kedalaman kolam rumah aku nih, ada baiknya aku bagi perumpamaan.





Bayangkanlah, kita berjalan menuju ke satu tempat bersama seorang saudara kita. Sedang asyik berjalan, kita rasa kite berjalan lurus kearah destinasi. Kemudiannya kita rasa saudara kita terlena sampai terpesong dari landasan.





Persoalannya sekarang is, apa yang akan kita buat pada diorang? 

1-      Kita biar?
2-      Kita tarik die, dan hentikan dia dari berjalan. Ikat dia Dan tinggalkan dia disitu.
3-      Kita bagitau dia, kejutkan dia, tarik die berganding bahu sama2 menuju destinasi.





Sekarang, menggunakan minda korang yang rasanya belum capai tahap down syndrome tuh, pilihlah jawapan. Bukan sahaja gunakan minda korang yg belum down syndrome, tapi iman korang yang belum lagi jadi senipis bawang tuh..



Malangnya, orang2 kita dulu lebih memilih jalan kedua.. jalan yang menyedihkan, jalan yang memusnahkan saudara sendiri..



Minda aku selaku budak yang baru habis SPM nih lebih kepada jalan yang  ketiga.





Tahu apa yang org kita dulu buat bila mereka nih di katakan sesat?

1-      Kumpulan nih diisytihar haram..
2-      Studio tempat diorang nasyid di tutup..
3-      Kilang kicap, mee, perkampungan,sekolah,  semuanya ditutup!
4-      Majalah2 islamis, komik2 untuk anak2 islam semuanya haram.
5-      Ahli2 kuat kumpulan ditangkap, dicekup, di kejar, dimasukkan dalam I.S.#.. upsi.. dah mansuh la..
6-      Dan macam2 bende lain yang dibuat..



Kalaupunlah kumpulan tuh sesat, macam tuh ke sepatutnya kita melayan diorang? Sedangkan diorang tuh mengucap dua kalimah syahadah. MACAM KITA.. menghadap kiblat kaabah ketika solat.. MACAM KITA..





Betapa sedihnya aku bila membaca, sebab apa? Hei! Diorang tuh sumer orang melayu! Islam. Takkan sebab berbeza pendapat dalam masalah cabang, kene buat macam tuh?





Dan agak sedih juga aku membaca, bila orang2 agama, menteri2 besar, menolak ajakan ketua kumpulan tuh agar diorang berjumpa dan berbincang. Bukan ke islam suruh kite berbincang? Memberi perdamaian sekiranya ada orang minx perdamaian, meskipun kafir yang mintak!




Perkara yang pelik, baru aku tahu.. masalah akidah kita nih ada kene mengene nye dengan kilang mee, kicap.. buku2 komik dan islam yang sememangnya kisah2nya ada dalam hadis, semuanya pun ikot sesat.. pelik nih!!




Pelik kan? Kumpulan dakwah islam, agak susah bergerak di NEGARA ISLAM nih.. dan pelik lagi sekali, kumpulan kristian, hindu, dan Buddha agak bebas. Orang islam x kaco, dan orang mereka sokong.




Kalo nak cakap psal kesesatan, aku rasa orang2 kristian tuh lagi trang tang tang sesat kott.. Allah sendiri sebut dalam Al Fatihah..





Nak cakap apa pun x guna sebenarnya.. pengasas kumpulan dah pun kembali menemui Allah.  Bekas ahli2nya sekarang sudah merapu, merepek dan meraban.. Cuma, dari sejarah nih, sepatutnya kita mula belajar dari kesilapan.





 

Kita, bila jumpa sesuatu  yang pelik dan lain dari apa yang kita percaya, jangan terus tolak! Jangan kita percaya dan patuh pada orang2 yang menyekat minda kita berfikir.. jangan terus cakap bende tuh salah! Sebab apa? Kita tak tahu pun sebenarnya bende alah tuh..




Dan korang musti pernah dengar..

“people prefer to hate things that they do not know!”
(great thinker)






Kita selidik! Jangan terus tuduh.. dan kalo betul bende tuh salah, bukan semesti nya kita terus cantas dan hilangkan! Itu sangat x matang, x dewasa dan x professional, x macho, x hensem, x comel, x molek, x lawa, tak apa lagi  bole cakap?..  so selfish! Kita sepatutnya duduk sama2, bicangkan, betulkan..



Hei2! Sebelum buat keje dakwah, perlu kita tahu, syaitan x suka kerje dakwah.. dia tuh da la x nampak, bisikan dia halus sehalus halusnya.. jadi, hati kita nih senang2 bole tersalah niat tau?





Kalo betul mase tuh people old (translate : orang tua) kita just nak elakkan kesesatan, kenapa hancurkan ekonomi diorang? Kenapa hancurkan kumpulan diorang? Kenapa hancurkan nasyid yang kalo tengok isinya, x la sesat pun. Elok jer..





Kenapa? Itu hasad tuh .. eee.. x suke2!.. hati sakit tengok saudara sendiri maju.. hati takut bila die lagi hebat..

  
“ when people are trying to take you down, it actually mean that you are above them..”
(wise thinker)



And..





Hurm.. panjang naga kan aku tulis? Haha.. ya terserah dong.. nggak mahu dibaca dipangkahin saja window ini.. mahu teru membaca? Ya silakan.. tiada paksaan dong.. kok capek, berenti sebenter bersama kit kat.. (pergh.. apahal lidah terlalut indon nih?!)




Hurm.. apapon, bende da lepas.. da tinggal kenangan.. sampai sekarang, tak de lagi kumpulan kat Malaysia nih mampu buat mcm yg diorang buat..





Ada UMN# giatkan kelas2 agama, ajar kelas fardhu ain mendidik anak2 muda dan anak2 tua. Ada?

Ada P#S buat kilang kicap, kilang megi, tepung, yang semuanya pekerja nya islam? Membuka ruang untuk orang2 islam dan melayu maju dan bangun..  Ada?

Ada ab#m, j#is, pek#da, dan sebagainya yang setakat ni mampu mendidik orang2 perempuan menerima poligami, mendidik anak2 bangsa cinta kan masjid, menahan marah bila org rampas barang2 mereka.. adaa?




Haiyooook.. hairi.. masuk politik..





Haha.. x la.. kalo politik, kenapa ada ab#m ngan lain2? Minx maap yg terasa.. sekadar menyatakan apa yang dirasa.


ada yang akan kate, ini hanyalah luahan hati budak yang x matang fikirannya.. x cukup umurnya.. well silakan cakap.. saya x bole halang, awak pun x boleh halang saya nak ckp nih..



Hurm.. dan agak nak menangis bila aku baca..



bila kumpulan tuh diharamkan, barang2 diorang termasuklah yg ada kt perkampungan diorang tuh diarah oleh orang atasan agar dirampas oleh polis.. Tahu apa diorang buat?



Diorang x kutuk org2 yg rampas tuh dekat TV, surat khabar or internet.. diorang x buat rusuhan atas jalan raya.. x.. diorang x buat sumer keje tuh.. so apa yang diorang  buat?

DIORANG SENDIRI TOLONG ANGKAT BARANG2 RAMPASAN TUH MASUK KE KERETE POLIS..

NOW THAT IS VERY BEAUTIFUL MANNER!


from now on, pick your on decision! pick your on believe! as long as it  is on the right line, line of islam..

Akh sufi said : kegelapan, x dapat kita hilangkan dengan menjauhinya.;. kegelapan, hanya dapat kita hilangkan dengan memberi cahaya..






No comments:

Post a Comment