sahabat ana!!

Wednesday, January 2, 2013

tak dapat ke hilang?


Salam alaikum..




     “ perhatian kepada semua rakyat kerajaan bloggy ni.. dengan ini diumumkan, Tuan punya blog masuk menghadap!!”

  (korang playkan la lagu kelasik sendri..)




  Haih.. baek la semua, ingin beta sambung menulis disebabkan tangan nih dah melekat je pulak kat keyboard atas sebab da lama x jumpe blog.. haha




Hurm.. korang kan, pernah tak dalam seumur hidup korang nih, cakap..



“wah.. bestnye dia!! Ad umah besar, kete besar, mak besar, guru besar, computer besar, duit besar, kasut besar, badan besar, sumer2 la yang besar.. pernah??”

Ataupun..

“  Ya Allah.. harap2 la satu hari nanti aku dapat la duit banyak macam dia, kete banyak macam die, henpon banyak mhal2 macam die, jari banyak mcm die, macam2 la lagi bnyk mcm die.. pernah??”





   Well, menunggu jawapan korang, kepala aku tercakna untuk menganalisis sedikit makluman hasil penyambungan neuron otak yang disebabkan aku minum anmum essientiel.. ala, yang ada DHA ngan GANGLIOKSIDA tuh.. (seriously, tah ape bende alahnya pun aku tak tahu bende tuh..)




  Beberapa hari selepas aku sendiri mngatakan perkataan seumpama itu, datangla seorang pak cik ke rumah aku..



Aku bukan nak menghina, tapi, betul.. mmg Nampak miskin betul2.. pap kedana agaknya kot.. datang nak jumpe abah aku..



  Mungkin urusan pinjam meminjam kot.. Allahua`lam.. hurm.. jadi, dia masuk la.. aku sebagai anak yng x kurang soleh.. (wahahaha!) pun pergi le buat air.. antar la kedepan.. pastu aku dok x jauh dari situ..



      Dapat la sikit2 telinga capang tahap abah aku nih menangkap getar2 bunyik dioarng bercakap tuh.. dan dari situ, kedengaran lah kisah pak cik tuh, yang sebenarnya merupakan orang kaya dulunya.. dan atas sebab tertentu, semuanya hilang.. 



Apa yang ilang??

1-harta course of la..
2-kereta bently, merce, kereta sorong yang die punya dulu yang siap ada driver..
3- rumah agam berserta rumah2 sewa die..
4- dan paling best, bininya lari tinggalkan die..





Macam citer kt tv plak kan? Tapi, nak buat mcm mane? Da jadi.. denagr citer, mungkin semuanya sebab judi x silap aku.. nau`zubillah.. x nak la burukkan org..




 Cme, aku terfikir..


    Mana lagi sakit sebenarnya?



Tak dapat sesuatu, atau hilang sesuatu?




Kita kalo boleh, nak minx sumer bende yang ada kat dunia nih supaya ada kat tanagn kite, walaupun sebenarnya, perlu kita sedar..

Semua tu Allah punya..

Bila kita mintak, kita sebnarnya minx pinjam kat Allah.. sampai masa, Allah akan amiik balek..



Maksudnya, apa saja yang kita minx!




Kekayaan, kesenangan, kereta, rumah, kecantikan, kehenseman, kegantengan, anak, makanan lazat2.. sumer2 la..



Dan jangan terkejut bukan segi fizikal jer, yang kita mintak dari segi mental pun Allahh punyer!!



love, hub, ketenangan, hidayah, cahya, iman, ketenteraman, dan sumer2 la..


semua tuh Allah punya! Kita pinjam jer.. 


dan realitinya, Allah akan amik balek apa yang dia pinjam kan.. sama ada kita suka, atau x.. terancang, atau tibe2..


then, orang2 akan kata la..

“tak adilla! Orang tengah gembira2.. tngah seronok2.. ini kita punya! Kita yang usahakan..!”



Weh2! Hallo2.. sedar ea sumer.. tuh Allah punya.. die punya hak kot nak amik bila2.. 

kite PINJAM JER..



   Bila seorang peminjam, member kita pinjam sesatu barang.. die nak amik balek, kita kene bagi.. bile pun, kat man pun, dalam apa jua keadaan..



Makanya, aku berpendapat, dari kita berdoa

“ya Allah! Aku nak nih.. aku nak tuh..”

 It is better kite berdoa


 “Ya Allah, kalo kau bagi sesuatu, syukurkan hati ini..  hati ini milik mu! Sedarkan minda ini bahwa apa yang bagi akan berakhir nanti! Minda ini milikmu! Kekalkanlah padaku apa2 yang member kebaikan diakhirat buatku”



Amin..

Bila sesuatu bende tuh x wujud dan x de, kite x rase ape2 sgt pun.. just teringin nak ada.. tapi bila kita da ada sesuatu.. nak lepas tuh bukan perkara senang..




Akh sufi kata:  dunia ini tidak ada bezenye dengan persinggahan si musafir.. ia datang, berehat sebentar, pergi mcm tuh saje.. YA Allah.. letakkan dunia ditangan ku.. bukan dihatiku..

1 comment: