sahabat ana!!

Friday, October 28, 2011

hodohnyer itik punyer anak tuh!

Salam alaikum..

Seekor anak itik baru lahir dipisahkan dr maknye oleh manusia.. maknya dibuat rendang sejurus selepas anak itik bernama “burok benor” itu lahir.. namenyer huduh bukan? Name itu diberi lantaran anak itik itu sendri merengek mengaku kehodohan diri.. knapa?

Si anak itik, lahir2nye die ditepi sungai.. ketika maknye di sembelih ditepi sungai, darah mengalir ke dalam sungai.. air sungai tiadalah bertukar sgt.. just mengaburkan.. dan kocakan berlaku pd air.. permukaan pon menjadi tidak rata.. lantas ketika itu si itik melihat ke aah wajahnya.. terus terang ckp.. HODOHNYEr itik dlm air nih.. dan atas bantuan akalnye yg sgt2 terbatas, tahula die bhawe die la anak itik yg hodoh tuh..

Maka berjalan la si anak itik tu di atas muka bumi Allah ni tanpa arah tuju.. nak berkawan dengan orang lain x bleh, kerana dia sendiri membuat hukum bahawa org huduh tidak sepatutnya berkawan dengan orang bermuka normal.. atau pun org bermuka ensem.. maka die lari dari orang ramai kerana malu kunonnyer..

satu hari, die mendengar satu khabar bahawa manusia telah mencipta satu aat utk melihat diri sendiri.. CERMIN! Kebetulan ketika itu era kegemilangan cermin berada dipuncak zaman.. Maka anak itik bernama buruk benor ni pon cube mencari cermin utk melihat wajahnya kerana pikirnya mungkin dia sudah tidak lagi hudoh, memandangkan peristiwa melihat dirinya yg hudoh itu sudah berlalu 2 minggu lepas (dalam cerita ni, 2 minggu pun da kira lama la buat si itik ni..)

Nak dijadikan kisah, si anak itik pun terjumpe cermin yg dibuang oleh seorang lelaki.. malangnya cermin itu pecah kerana di buang oleh lelaki tadi.. si anak itik yang x tau apa2 mengintai dirinya sendiri ke cermin pecah tersebut.. sekali lagi, kehuduhannyer terserlah.. dia lalu berlari sambil mengatakan bahawa tuhan sangat tidak adil.. Allah tidak adil! Tanpa dia tahu dia menuju ke arah jalan raya.. die terberhenti di tengah jalan kerana melihat sebuah lori menuju ke arahnya.. tergamam.. dan dalam masa 5 saat...

5

4

3

2

1

BUMMM!!!

Dia ditolak ketepi jalan oleh sekor lagi anak itik.. selamat la dia dari bertemu ajal.. die membuka mata perlahan lahan.. ternampaklah akan die seekor itik cantik serta comel plak tuh (ok, yg ni aku tambah..) terpegunlah si anak itik ini melihat ciptaan Allah (cewah..).. dia pun tutp muka dia, malu berdepan menunjuk rupa pada makhluk tuhan tuh..

“ hei! Awak.. kenapa nak bunoh diri ha? Harap muka je ensem tau?! Nasib baek saya x mati kene langgar sekali tadi awak tau?! Hish apela.. Eh, kenapa tutup2 muka ni?”

Anak itik huduh td terus pandang pompuan tuh balek.. terkejut!

“awak ckp saya hensem?! Hina saya ke apa?!”

“haih.. org da tlg die bukan nak ckp terima kasih tu.. siap ckp kite hine die pulak.. apala..”

Si itik burok malu sendri.. die pun ckp terima kasih dan minx kut2 itik td ad cermin.. dan akhirnya die dapatla tengok muke die sendri. tapi..

Die masih rase dirinya HUDOH!

Itik hudoh tu mnangis.. itik cantik td pon kate.. “ hensem x hensemnye kite kadang2 bukan kte yg nampak.. yg penting akhlak.. kalo akhlak rosak, yg cantik pon nampak rongak.. awak ok apa.. hensem jer.. bersyukur la ada rupa.. orang lain ada yg x cukup sifat.. tapi buleh tersenyum.. awak senyum lah!”

Itik hudoh tu terdiam.. tersenyum.. die sgt2 berterima kasih pada Allah.. menemukan die dengan itik tuh.. die tahu, salahnya die bukan kerana die hudoh.. die x hudoh pun.. cume die melihat diri dengan medium yang salah.. die juga melihat kehenseman dengan cara yang salah..

Qola akh sufi : tiada sapa yg hudoh! Kecuali die menghodohkan diri.. cermin pecah melambangkan salahnya tempat kita melihat sesuatu perkara.. lihatlah diri dengan serba indah.. lihatlah diri di tempat yg betul, agar keputusan tentang diri juga adalah sesuatu yg betul.. Allah cipta kita sebaik2 kejadian.. dan satu lagi.. carik le kawan yg mcm itik cantik td yer?! bukan bermakna kawan yg cantik rupenyer, kawan yg dapat mencantikkan akhlak kite!

ORANG Lain AdaaLAH CERMIN!

1 comment: