sahabat ana!!

Tuesday, November 29, 2011

MODULUS!

Salam alaikum..

Dulu, mase aku muda2 (ceh.. mcm la aku tue!) , aku belajar add math dengan cikgu shima (pdahal sekarang pon belajar dengan die jugak.). dulu sumer org kate addmath ni susa.. err.. ok aku akui.. susa la jugak.. lebih2 agi buat saya yg ditakdirkan x berapa laju dlm mngire.. kalo bg sempoa pon agak susa nak mngire. (mmg la! Ak mne reti gne bende alah tu)

Cikgu shima ni selalu time mengajar berfalsafah. But jgn keliru.. die mngajar addmath.. dan die ad sbut satu bende yg ak syok dengar..

MODULUS!

Kate cikgu, modulus ni punyer kuasa.. mempositifkan operasi yg berlaku didalamnya.. korang phm x? hurm.. symbol modulus tu adalah “| |”.. kalo korang maen kire2, kalo pon jawapan korang negative, bile letak dlm modulus ni td, sumernyer positif.. ak kire korang phm la yer? Kalo x phm jugak pg la jumpe Cikgu Shima. Tnyer psl addmath. Aku pon failed addmath mcm mane nk ajar org.. haha

Baek, sape kate dlm subjek addmath ni x de bende yg boleh diadaptasi dlm hidup? Cikgu aku kate, sumer bende yang dipelajari oleh diadaptasi dlm hidup.. kalo x knape belajar.. contohnyer sivik… adik aku slalu marah cikgu sivik die.. “kalo die pon x de sivik, buat apa nk ajar org sivik?” haha.. termasuk sejarah.. korang tau apa pngajrannyer belajar sejarah? pengajarannnyer adalah Jgn mnipoo.. most of the history that been told to us is just lies and lies..

Ok, kalo korang x mau bace yg atas tu mmg patot.. mnyimpang dr ajaran.. haha.. the main point is, bukankah mmg patot wujod modulus tuh dlm diri. Akan dtg bende2 yg perlu kite selsaikan.. dan perkara yg bijak utk kite buat adalah letakkan sumer msalah tu dlm modulus.. eh silap.. letakkan hati kite dlm modulus.. supaya sumer yg jd kt kite, kite bolah amik positif!

Allah mungkin x janji yang hidupm ni akan senang. tapi dia berjanji utk sentiase bersama kite. sesiapa yg hidupnya sentiase dengan penjaganya, berbahgialah die! jadikan Allah sebagai moduus kite.. setiap kali apa2 terjadi, kembalikan pada die!

Akh sufi kate: kate rasullulah, die amat kagum dengan orang mukmin. Datang nikmat die bersyukur. Datang musibah, die bersabar dan berkata semua ini dr Allah.. bukan ke positif hidop seorang mukmin? bak kate seorang pujangge : "when trouble come dont say "oh Allah i`ve problem".. just say "oh problem, i have Allah!"

No comments:

Post a Comment