sahabat ana!!

Tuesday, January 24, 2012

lovely love..

Salam alaikum.

Sedar x sedar, Da form 5 da aku yer? Da senior?! Haha.. teringat kisah awal 2 tahun lepas. Msa tuh hati dan jasad aku masih di samsmel, sebelom aku pindah ke sam best, sebuah sekolah yang aku sendri x layak masuk sebenarnye, kemudian aku lari ke salak tinggi. Apa ingat aku pindah saje2? Aku tahu mnyusahkan ibu abah, tapi aku mmg x boleh.. mcm mane nak buat kan? Haha. Sampai sekarang cerita aku berjati diri rendah tu menjadi sebutan abah..

Ok, sekarang, sile korang fokuskan kat tulisan biru tuh ok? Jadi mase tuh, aku tengah duduk dalam surau. Junior aku dtg.. junior aku dtg, tnyer, “abang hairi, abang kenal akak !@#$%^&* tak?” erk.. apahal die nih.. baru form 1 da pandai pulak nk mnanye kak form 4 die nih.. “oh.. akak tuh. Kenal jer.. kenapa?”

“diorang kate abang minat die, betol ke? Haha” pulak.. melampau betol budak nih.. aku pon usha die sampai die stop. “ erk, sori bang.. saje je gurau.” Ceh, die ingat lawak ke? “ gurau x per.. mngarut jangan.” Pastu aku diam.. malas le ak nk jwb soklan die.. “erk, abang penah bercinta?”

Herk! Gulp.. telan air liur aku. “herk.. kenapa?”. Then die senyum, die g amik quran die bace.. pelik pulak ak kat manusia nih.. CINTA? Bagak komplikated masalah die tanye kat aku nih.. almost everybody in this world penah becinte. Dari sejahat2 manusia, sampai sebaek2 kejadian. Musti penah kot becinta. love makes the world sphere.. selamber derk aku jer.. haha..

Well, most of us selalunya berfikiran, kalo sorang tuh ckp psl cinta, make jiwang la die. Haha.. tapi aku x mau menghukum awal. Sebab ape? Hey, ianya keperluan! Cinta tu diperlukan oleh semua.. bahkan aku rase bush yang kate orang berhati busuk tu pun perlukan cinta..

Jadi, untuk pasti sebenar nye erti cinta, aku tnyer beberapa org pnyer pendapat.

Tanya kawan: cinta tu buta kawan.. bila buta, kau dalam bahaya.. baek kau just be friend. Kalaupon ko buta, kawan ada kt tepi.. percaya lah..

Aku tnyer balek: kalo kawan2 pon buta. Mcm mane? nak terjun same2 dengan keadaan buta?

Tanya kat cikgu: bercintalah dengan buku.. berkahwin la dengan pelajaran.. anakmu nanti kejayaan..

Aku tanyer balek: saya try bercinta dengan buku, persoalannya pernah dia balas cinta saya? Saya nak berkahwin dengan pelajaran, tapi mcm mane nak bayar mas kahwin? Saya teringin nak dapat anak, tapi kejayaan tuh boleh ke di peluk cium?

Tanya ustaz: cinta itu tercipta indah. Cinta itu khasnya buat Allah. Amat hina jika hadiah cinta kurnian tuhan disembah seperti tuhan. Cinta itu tidak dapat dilihat, tapi dapat dirasa. Seperti ALlah, belom dapat dilihat, tapi wujudnya dia dapat dirasa. Jangan pertuhankan cinta. Cintalah tuhan. jadi sebelom cinta dari makhluk, cinta perlu dtg dulu dari Allah. kenapa? sebab die pemilik cinta. die pencipta cinta. cinta itu makhluk. cintalah dulu ada DIA.

Aku tanyer balek: saya yakin ini praktikal. Cuma mampu ke kita?

Ustaz jawab: ya mampu!

akh sufi kate:Baek. Itu die.. skarang pilih mane kite nak.. sape pon yang ckp, aku sedar.. talking is easier than acting. But at least, TRY! Kalo Allah da kate boleh, maksudnya boleh!

No comments:

Post a Comment