sahabat ana!!

Saturday, March 31, 2012

aku berdosa!!

Salam alaikum..

ARGH!! Korang nak tau x? aku baru sahaja melakukan dosa besar!!

Erk.. aku..

Aku…

Aku dah bukak facebook!!


menyesal gile!!

Argh! Ape dosa aku dah buat nih?! Sudah ku langgar sumpahan ustazah rossuhana.. kenapa aku buat sumer nih?! Argh..

Korang nak tau? Mase aku terbuka laman facebb**k, aku terdiam sekejap. Aku renung jer laman tuh.. aku duduk peluk kaki sambil tengok facebook tuh.

Datang dua ekor setan kat dua2 belah telinga aku. Diorang kate

"bukak jer ri.. x de org tau.. bukak.. bukak.. ”

"bukan buat ape.. bukak ri.. bukak.."

dan.. dan.. dan.. akhirnya aku BUKAK!! Argh!!

Lepas je aku bukak, sejuta sesalan dan sejuta bebanan terhempap kat bahu aku! X sempat bukak lame aku terus tutup balek facebook tuh.

Suasana jadi kelam.. guruh berdentum! Angin kencang kat luar. Anjing2 kt hutan luar rumah menyalak2.. kemurungan melanda. Lampu terbukak tutup. Argh! Ape dah jadi ni?!seluruh alam ibarat mengutuk perbuatan ku ini.. aku terus rase nak pitam.. mahhaha

Tinggi bebenar hiperbolanya.. haha.. x de la.. sebenarnya, aku bukak pon dapat permission. Ustazah rossuhana kate..

Alah.. bukan kamu x boleh bukak facebook tuh, bukak lah.. x nak kamu leka je.

Hahah gelak2 je la aku.. tapi ble aku bukak, aku malu kt diri sendiri.. aku bukak pon nak buat ape ? aku da survive berapa bulan x sentuh faceb**k tuh.. nak buat ape bukak ? sebab tuh aku tutup cepat2..

Hakikatnya yang menghalang aku bukak tuh mmg sebab aku x mo bukak pon facebook tuh. X tau nak buat ape.. erk.. tapi da terlanggar jugak rule sendiri. Hurm.. lemahnya diri..

Baru aku belajar sesuatu. Tahu ape? Ape yg kite pegang selama ini, boleh berubah dengan sedikit perkataan je sebenarnya. Contoh? Haha.. aku da set kat mind bahawa kalo bukak facebook ini tahun, spm gua akan down.. tapi dengan sebaris kate ustazah rossuhanah, terus ku berani langgar ape yg aku pegang. X kuat betol aku nih.. tapi, akan aku pegang balek pegangan aku tentang f**kbook tuh.. sebab ape? Aku takut nanti aku akan kembali KETAGIHAN FACEBOOK! haha.. akulah salahs eorang mangsa penyakit ketagihan nih..

Sebenarnya ahli psikologi mengatakan, satu ketagihan akan datang dekat kite ikot peringkat. Dari tahp bawah, sampai tahap memuncak.. die akan semacam memaksa diri kita buat ape yg kite ketagihkan..

tap believe me, kalo kite tahan sekejap je.. x lame.. mungkin kalo desakan tuh memuncak pada pukul 2.00, kalo tahan sampai 2.05 pon kite da boleh lepas dari ketagihan tuh.. x caye? Try la.. contoh, ade kawan2 aku ketagihan rokok. Antara care nak lepaskan ketagihan, duduk asrama. Ape kene mngene? Haha.. dengan duduknya kite kat asrama, kite terlatih menahan ketagih.

Ad sorang motivator kate, stiap kali ketagih, jauhkan diri dari bende yg boleh bawak kepada melakuakan ketagihan. Kalo ketagihan merokok, duduk dikalangan org x merokok dan boleh haling kite rokok. Inilah antara contoh ubat hati.. aku ada citerkan dalam post gaviscon.. berkumpullah dengan orang soleh.. ubati hati agar x mati..

Macam tuh jugak ad kawan2 aku ketagihan vid2 x senonih.. ape carenya? Jauhkan la diri sekejap dari elektronik yg boleh dekatkan diri dengan vid2 tuh.. jage pandangan macam Allah surh.. insya Allah settle masalah.. kan2?

Akh sufi said: hakikatnya aku x bukak yer facebook tuh? Aku just ter log in jer.. pastu aku sign out! Erk.. x dikira kan? Argh x kesa.. haha.. hurm.. kite boleh melawan ketagihan dan nafsu! Jadikanlah nafsu itu tunggangan.. bukan kite ditunggang oleh nafsu!

buat kawan2 yg ketagih faceb**k.. haha.. jangan putus asa.. aja aja fighting.. boleh hilangnya ketaghan tuh! Percaya lah.. buat daus yusuf yg x de faceb**k.. jangan mandai2 buat profile sekarang.. hahah.. oh yer buat pengetahuan semua.. perkataan berwarna merah hanyalah rekaan semata2.. jgan percaya! hha,,

2 comments: