sahabat ana!!

Saturday, December 1, 2012

sad to hear that..


salam alaikum..


\
  rumah tuh nampak suram.. ditambah pulak awan hitam menutup cahaya matahari dari menerangi rumah tuh. kalau korang tengok sendiri, korang sendiri akan cakap orang rumah tengah bersedih.. 


suara orang menangis keluar sampai ke gegendang telinga aku dari luar tuh.. disebabkan selipar kat luar rumah tuh banyak sangat, aku rasa orang dah pun ramai dalam rumah. aku berlari anak sikit, nak cepat ke dalam. tak tau kenapa..
   
   dalam rumah, apa yang aku dapat nampak adalah orang2 perempuan belaka.. semua nya perempuan.. dan agak megejutkan aku, semuanya berpurdah.. dan semua menangis..



 menangis mengelilingi sesuatu.. masa aku masuk, semua orang berpurdah tengah pandang aku.. tepat disitu aku nampak sekujur badan dah pun berkafan..


then…

setiap yang bernyawa pasti merasa mati..

aku terjaga.. badan aku rasa lenguh2.. tapi nak tak nak x boleh sambung tidur.. mimpi tadi tuh mmg betul2 buat aku berpikir dua kali.. apala maknanya.. rasa macam real.. dan rasa makan tenaga aku.. biarlah.. paper pagi nih x abih sedia lagi..



tapi ada satu bende aku x dapat nafikan, hati aku x sedap ini pagi.. aku teringat pasal.. 


MATI..



bila aku pergi dorm sebelah, nazerie tegah membaca lagi.. SPM kan.. nak sedia La habis2..


‘x abih ag ke rie’

'belum.. ada 2 chapter aku x bace agi..’

aku duduk dekat katil die kejap..

‘kita nih, pelik kan/’

'kenapa?'


'kite sedia untuk periksa nih bagai nak mati.. walaupun pekse tuh lambat lagi..'


'haper yang lambatnya.. lagi bape jam je lagi..'



hurm.. sekurang kurangnya kita tau bile kita periksa.. tapi.. kita tak tau bila kita mati. mungkin lagi bape saat..


aku tak tau kenapa aku cakap macam tuh.. macam terus tercakap..


si nazerie tengok aku.. aku tengok die..

 pastu aku blah.. amik wuduk kejap..

then.. selesai subuh.. siap macam biasa.. gelak2.. pakai baju kuning, amik i.c, then amik pekse..

habis pekse, nampak si faiz main msj..



‘ haih faiz.. balek2 msj.. awek ker moga nikahla ko nan die ea? haha


‘ awek amendernyer.. haha.. takperlah.. aku amin kan doa ko.. jodoh pertemuan, ajal maut kat tangan Allah..

‘ajal maut??

‘ kenapa??

'er.. x de aper… x de aper..'

aku pun jalan2 lagi sikit.. tengok papa tengah layan lagu apa ntah.. kat telinga die tersumbat earphone.. kalo dlm bhase melayu, 'telinga taliphone'.. apa tuh?

aku pun pergi kt papa..

'buat apa pa?'

'x de ape.. dengar lagu..'

'lagu apa?'

'andai ku tahu..'

'herk.. ok.. ak blah dlu ea?'


hari tuh, bila kawan2 aku cakap mati.. aku rasa fobia sikit.. aku takut dengar.. aku nak mati ke hari nih?



jumpa mukmin..


‘ eh ri.. tau x?


'apa? tau apa?'

'ayah kawan kita.. meninggal..'


'inalillah wainna ilaihi rajiun.. sape?'


'ayah amirah mukmin..'


'amira mukminbudak samsmel ea?'

'aah..'

'yang pakai purdah tuh?'


'yg tu ler..'


'ok.. paham..'

qola akh sufi ; al fatihah buat pak cik amirul mukmin.. ayah kepada amira mukmin.. moga roh nya diampunkan tuhan, dipersenangkan perjalanan di sana.. di masuk ke dalam syurga, bersama nabi Muhammad.. moga dapat bersabar keluarga arwah..


kematian tak sapa undang.. tapi apa boleh buat, kita ni hamba jer.. semua Allah punya.. kita pinjam.. die berhak nak amik bila2.. 



1 comment:

  1. Alhamdulillah,ALLAH masih sayang kamu.. “Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat.” (Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya)
    Dlm mase yg sama,mmpi tu ingatkn kamu tentang kematian.. Bersyukurlah.. :D

    ReplyDelete