sahabat ana!!

Sunday, October 13, 2013

the thing so-called politic

Salam alaikum.

sebelum membaaca, saya ingatkan post kali ini agak panjang, serius dan bosan. jika anda tidak minat dengan cerita cerita politik, maka saya harap anda tahu kat mana nak tekan pangkah.




Abang ustaz sufi! Nak Tanya sikit boleh? Apa pandangan abang ustaz sufi tentang politik?


Hah!!! Politik??!!




   “orang yang melarikan diri dari politik! Peninggal sunnah nabi! Orang agama yang tertipu hanya kepada alam akhirat, meninggal kan dunia! Tak seimbang!”
(credit to whosoever have shouted this to me. Well maybe in real life, or just in facebook status or their blog. Thank you!)




   Sudah beberapa kali aku dihenyak beberapa penyataan orang lain yang terkadang berbunyi “menuduh” bagi aku.



Betul ke aku meninggalkan politik?



   Sepanjang aku hidup, telinga aku dan pemikrian aku terdedah pada maklumat tentang politik. Tak kira dari mana pun pihak. Kerajaan atau pembangkang. Walaupun kebanyakan orang mengatakan umur aku ketika mula mula mendengar cerita politik ini terlalu muda, tapi hakikatnya memang aku mendengar nya dari dulu. Hatta sampai sekarang, setiap berita dan tindakan dari kedua belah pihak aku baca, nilai dan fahami.




   Umur :
7-12 tahun : lebih banyak mengikut apa yang abah caka pasal politik. Mendengar sebelah pihak, walaupun sebenarnya belum beberapa paham tapi semangat politk tuh ada.


13 – 15 : arwah atuk aku (meninggal 2009. Umur 93 +-)  akan selalu inform kan berita tentang keboborokan kerajaan, dan bagaiman die mengagumi pembangkang semasa aku menemani arwah ke pasar. juga mak cik aku yang mesti bercerita tentang kenapa kerajaan bertindak sedemikan dan sedemikian dan bertanya bagaimana pembangkang menangani itu dan ini. Dan ketika itu, aku masih lagi ikot dan pengaruh orang sekeliling masih lagi tak hilang.


16 – sekarang : berita berita tentang pembangkang dan kerajaan ini akhirnya menimbulkan berlambak persoalan. Dan sikap, tindak tanduk, perlakuan serta tindakan yang diambil orang2 politik ini akhirnya menyebabkan aku bersikap tidak lagi berpihak.



   Sikap ini aku ambil, kerana mungkin peningkatan usia. Atau pun sudah akhil baligh, juga sedikit matang dari sebelumnya.  





Tujuan aku menceritakan susur galur hubungan intim aku dengan politik ini bukan lah untuk melaungkan bahawasanya aku sangat arif tentang politik. Tidak! Saya ulangi! Tidak!

Tapi untuk membuktikan bahwa aku tidak pernah lari dari politik itu sendiri!




Isu isu yang berkumandang, dari peletupan c-4, skandal sayfool, kepincangan undi, penghundi terhormat dari bangla

dan segalanya aku ambil tahu! Dari pihak yang menang, mahupun yang kalah. Hujjah dan tuduhan keduanya aku baca.



Jadi meninggalkan politik dan keduniaan kah itu?



   Politik itu, perlukah menyertai parti? Atau menyokong mana mana pihak?



  Jikalau jawapan anda ya! Maka tidak mengapalah, tulis di bhagian komen dibawah mengatakan saya meninggalkan politik.




Tapi apa yang terpaksa kita hadapi, tidak ada mana mana kumpulan pun terlepas dari berbuat silap. Jadi 
atas sebab itu aku berminat untuk duduk di luar gelanggang kumpulan, dan meneliti keduanya sebelum aku buat keputusan dan betul betul terlibat dengan politik.





Sekarang, apa yang perlu buat? Adalah bersedia untuk kita pula mengambil tampuk pemerintahan dan politik nanti. Masuklah dan berjemaah lah kecil kecilan sekarang. Supaya kita tahu apa itu pemerintahan, yang diperintah, dakwah dan sebagainya.



Kalau anda menyokong mana mana pihak, maka kerja anda bukan sahaja mencari yang baik, cari juga selagi boleh yang buruk agar satu hari nanti bila politik di tangan kita, kita akan mampu merubah parti yang kita sokong kepada lebih  baik! Dan tidak di takuk lama.



Kelemahan seperti asyik memburukkan parti lawan dan langsung tidak membaik pulih parti sendiri, rebutan kuasa, rasuah atau nak sedap politik wang, menghina yang itu, mengkafir yang ini semuanya patut diperbetulkan!





Sekali lagi, saya larikah dari politik?

   Saya bukan langsung tak mahu ambil tahu tentang perkembangan poltik. Merasa tidak ter effect dengan kenaikan harga minyak, penyebaran ajaran syiah dan lain2. Saya sangat merasa effect! 

Tapi please people! Be mature!


sebenarnya semua ini bermula sebab aku selalu kata "sama je kerajaan dengan pembangkang ni. ade lemah jugak."..


dan kalo boleh cakap terus terang, aku kebosanan. kebosanan melihat kedua nya. merindui zaman masih muda dulu ketika pergaduhan yang mereka tunjukkan sekarang dulu boleh settle selpas sehari tak berjumpa. 

Akh sufi kata : tahu la dulu apa tu politik. Tahulah dulu apa itu penadbiran.



No comments:

Post a Comment